Avtalen mellom de to partene går ut ved midnatt 31. januar, og kommer ikke partene til enighet vil flere Discovery-eide kanaler forsvinne for kunder hos både Canal Digital Kabel og Canal Digital Satellitt.

TV-abonnenter tilknyttet Telenor IPTV og Viasat-kunder vil også bli berørt.

– Dette er en situasjon vi i det lengste ønsker å unngå. Vi vet at dersom alle våre kanaler forsvinner fra Canal Digital, kan dette få konsekvenser både for seere, annonsører og store deler av det norske produksjonsmiljøet, sier kommunikasjonsdirektør Espen Skoland i TVNorge og Discovery Networks.

Milliardoppkjøp av Tippeligaen

Discovery Networks opplyser at kanalene TVNorge, MAX, FEM, Discovery Channel, VOX, TLC, Eurosport, Eurosport Norge, Discovery Science, Animal Planet, Discovery World, ID: Investigation Discovery og Discovery Showcase HD vil forsvinne om de ikke finner en løsning med Telenor.

LES OGSÅ:TV 2-sjef slutter - melder overgang til Discovery

I desember i fjor kjøpte Discovery rettighetene til den norske Tippeligaen og OBOS-ligaen fra 2017 til 2022 for 2,4 milliarder kroner etter en lang dragkamp med TV 2. Om forhandlingene med Telenor har stoppet opp fordi Discovery ønsker å få bedre betalt for Tippeligaen, ønsker ikke kanalledelsen å kommentere på nåværende tidspunkt.

– Vi har behov for å få ut med informasjon nå fordi det kan få konsekvenser for mange om våre kanaler forsvinner fra Canal Digital. Jeg kan dessverre ikke si så mye mer for øyeblikket. Vi er ennå i forhandlinger med Telenor. Og vi håper i det lengste å finne en løsning, sier Skoland.

Krevende forhandlinger

Discovery-direktøren har forståelse for at situasjonen kan skape frustrasjon blant mange tv-seere.

Kommunikasjonsdirektør Kenneth Tjønndal Pettersen i Canal Digital Norge har følgende kommentar til forhandlingene med Discovery Networks:

- Jeg kan bekrefte at forhandlingen er krevende, men vi håper på en snarlig løsning, sier han.

LES OGSÅ:Discovery med helt urimelige priskrav

Han ønsker ikke å kommentere om høyere pris på grunn av Tippeligaen-rettighetene er grunnen til forhandlingene står i stampe.

 

Lese mer om medier, nett, teknologi? Følg @DN_Etterbors og @marcushusby på Twitter.  Du kan også følge DN Etterbørs på Facebook

 

Se DNtv: Dette er en av Norges minst likte tv-reklamer:

Dette er en av Norges minst likte tvreklamer
Ifølge en undersøkelse gjort av MediaCom er denne reklamen for VitaePro lite likt.
01:01
Publisert:
 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.