Dette kommer frem i en pressemelding fra selskapet:

- Canal Digital har allerede strukket seg meget langt i sitt tilbud, men Discovery har kommet med helt urimelige priskrav for sine kanaler.

TV-distributøren skriver at de har forhandlet med Discovery Networks de siste månedene, og understreker at de ønsker å få til en avtale uten at det skal resultere i store prisøkninger for sine kunder.

LES OGSÅ:Discovery kjøper Tippeligaen for 2,4 milliarder

- I tillegg til dette har Canal Digital bedt Discovery om en forlengelse av den nåværende avtalen slik at man får mer tid til å forhandle før skjermene eventuelt går i svart, men dette har Discovery avslått. Vi er overrasket og skuffet over at Discovery nå er villig til å la dette gå utover våre kunder og deres tv-tilbud, heter det i pressemeldingen fra Canal Digital.

Tøffe forhandlinger

DN skrev torsdag at det var problemer i forhandlingene mellom Telenor og Discovery Networks. Dette kan kan føre til at en million norske husstander mister TVNorge, MAX, Eurosport Norge, Discovery Channel og ni andre tv-kanaler.

LES OGSÅ:Strømmer bort fra TV 2 (DN+)

Avtalen mellom de to partene går ut ved midnatt 31. januar, og kommer ikke partene til enighet vil flere Discovery-eide kanaler forsvinne for kunder hos både Canal Digital Kabel og Canal Digital Satellitt.

Kommunikasjonsdirektør Espen Skoland i TVNorge og Discovery Networks ønsker å korrigere påstandene fra Telenor og Canal Digital.

– Det har skjedd mye siden vi forhandlet med Telenor sist, i 2010. Vi er nesten femti prosent større, og har mer enn doblet våre investeringer i norsk TV-underholdning og sport. Telenor betaler i dag mindre for vårt innhold enn resten av markedet. Det vi ber om er bare en fair markedspris. En ny avtale må speile utviklingen vi har hatt de siste årene, og det er rimelig at Telenor betaler på samme nivå som de andre norske distributørene, sier han.

Skoland sier at de allerede har gitt Telenor en måneds forlengelse, og er derfor overrasket over at selskapet sier de har strukket seg langt i forhandlingene.

– Faktum er at Telenors tilbud ikke har flyttet seg overhode i denne perioden, sier Discovery-direktøren.

Kommunikasjonsdirektør Kenneth Tjønndal Pettersen i Canal Digital Norge mener Discovery prøver å sende regningen til dem og deres kunder etter oppkjøpet av rettighetene til Tippeligaen og OL som tilsammen kostet tv-konsernet 13,4 milliarder kroner.

- Vi møter et globalt mediekonsern med amerikanske eiere som har vært ute på handletur og kjøpt enormt dyre sportsrettigheter. Vi kan ikke akseptere at regningen for den handleturen blir forsøkt flyttet over på oss og våre kunder, sier kommunikasjonsdirektør Kenneth Tjønndal Pettersen i Canal Digital Norge.

Skoland i Discovery Networks mener til utsagnet til Canal Digital-direktøren ikke henger på greip.

- Dette er en avsporing fra det forhandlingen handler om. Det vi ber om er bare en fair markedspris, og at Telenor betaler på samme nivå som andre distributører, sier han.

- Det er vanskelig å snakke om en markedspris når du ikke har en avtale med markedsleder. Vi har gitt Discovery anerkjennelse for de kanalene som har norsk produsert innhold, og det reflekteres i det tilbudet vi har sendt dem, sier Pettersen i Canal Digital.

 

Lese mer om medier, nett, teknologi? Følg @DN_Etterbors og @marcushusby på Twitter.  Du kan også følge DN Etterbørs på Facebook

 

Se DNtv: Slik er Googles kontorer i Norge:

Bordtennis, lavvo og strandstoler. Googles kontorer er litt annerledes.
Sjef i Google Norge, Jan Grønbech, tror de ansatte jobber bedre når de har et lekerom.
02:10
Publisert:
 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.