Jarle Thalberg er forhandlingsdirektør i mediebyrået GroupM.

Han anslår at TVNorge og de andre kanalene i Discovery Networks Norway taper i underkant av to millioner kroner i reklameomsetning daglig så lenge konflikten med Canal Digital holder dem borte fra seerne.

Ved midnatt natt til mandag Én million TV-abonnenter mister 13 kanaler , som blant annet inneholder TVNorge, Max, Fem og Eurosport, for kabel- og satellittkunder hos Canal Digital og Viasat.

Rundt en million husstander ble rammet etter at partene ikke klarte å bli enige om en ny avtale, der TVNorge har – Hadde det handlet om en kopp kaffe hadde vi vært enige for lenge siden

Mister halvparten

Jarle Thalberg viser til at Discovery-kanalene i Norge i snitt omsetter for rundt fire millioner kroner om dagen.

- Vi ser at antall seerminutter på Discovery mandag denne uken var cirka 40 prosent lavere enn forrige mandag. Og vi vet at cirka halvparten av distribusjonen er borte som følge av bruddet, sier han.

- Kanalene har ikke vært helt utsolgt, så la oss si at det direkte reklametapet er i underkant av to millioner kroner dagen, anslår Thalberg.

Annonsørene betaler for eksponering på tv-skjermen både i form av reklame og sponsorplakater.

Når tv-seingen faller som følge av at distribusjonen er halvert, faller inntektene tilsvarende.

- Man betaler jo for de seerne man får, konstaterer Thalberg.

- Vi er forberedt...

Espen Skoland, kommunikasjonsdirektør i TVNorge og Discovery Networks, vil ikke gå inn på Thalbergs regnestykker.

– Vi er forberedt på at konflikten kan bli langvarig, men håper selvsagt på en rask løsning. Jeg kan dessverre ikke kommentere konkrete tall, sier Skoland.

Langtidseffekt

Ifølge Thalberg vil konflikten med Telenor-eide Canal Digital ramme Discovery Networks på en annen måte også, fordi mange av vårsesongens største og mest kostbare programsatsinger skal på luften akkurat i disse dager.

- Det at de taper seere nå, rammer de nye programformatene som starter opp. Ikke like mange vil hekte seg på disse programmene senere, fordi de ikke har fått med seg de første episodene. Da blir det vanskelig å hente dem tilbake, sier Jarle Thalberg.

En kjendisversjon av «71 grader nord», TVNorges kanskje viktigste enkeltprogram, skal for eksempel ha sesongpremiere om to uker.

- Dette vil gi en langtidseffekt ved at nye programmer ikke får en god start, som igjen betyr lavere seertall og tapte inntekter selv når det blir enighet.

Thalberg antar Discoverys amerikanske sjefer er direkte involvert i forhandlingene, som foregår på nordisk nivå.

Virker fastlåst

Han sier det er vanskelig å spå hvor lang tid det vil ta før Discovery og Telenor blir enige.

- Umulig å si. Det virker fastlåst nå, men plutselig kan det løsne.

Grinete seere som går glipp av favorittprogrammene sine vil også ramme Telenor.  Populære «I kveld med YLVIS LIVE» har ny sending tirsdag kveld.

Søndag 14. februar er en stor lanseringsdag med sesongpremierer både for Thomas Giertsens «Helt Perfekt», «Neste sommer» og «71 grader nord – Norges tøffeste kjendis».

- Dette er en alvorlig situasjon for Discovery, men heller ikke for Telenor er dette gunstig. Det er ikke akkurat dette seerne betaler for, konstaterer Jarle Thalberg.

Kutter Telenor-reklame

Tirsdag kunne NRK melde at alle Telenors datterselskaper nå kutter sine planlagte reklamekampanjer på Discovery Networks' kanaler.

- Dette kommer som en konsekvens av at nedslagsfeltet til tv-kanalene er så dramatisk forandret i løpet av de dagene som er gått nå. Vi treffer ikke målgruppene som vi tidligere gjorde, derfor må vi gå til det skrittet at vi trekker reklamen fra MAX, TVNorge og de andre Discovery-kanalene, sier Kenneth Tjønndal Pettersen, kommunikasjonsdirektør i Canal Digital.

Pettersen avviser at Telenor bruker reklamebudsjettet som et pressmiddel i forhandlingene.

Lese mer om medier, nett, teknologi? Følg @DN_Etterbors og @bjorneckblad på Twitter

Les også:

Plomberer TV-en for å slippe lisensen  

Millionvekst for gutteromsstjerner dnPlus

– På en måned tjener jeg et sted mellom 50.000 og 130.000  (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.