Torsdag kveld ble den svenske utgaven av Årets Byrå arrangert på Cirkus i Stockholm. Om tre måneder skal den samme kåringen, som bygger på en undersøkelse om kundetilfredshet, arrangeres for første gang i Norge.

Det svenske analysebyrået Regi har i flere måneder kartlagt hva kundene synes om det reklamebyråer, pr-byråer og mediebyråer leverte i 2015. Særlig viste den svenske undersøkelsen at kundene i enda større grad mener byråene må styrke sin egen digitale kompetanse. Andelen kunder som ønsker bedre digital kompetanse, har vokst fra ni prosent i 2010 til 26 prosent i 2015.

– Fremfor alt mener kundene det er viktig at byråene må være tydelig på hva de tilbyr og forsterke kompetansen strategisk og digitalt, sier administrerende direktør Robert Skölfman i Regi til DN.

Han tror mediebyråene vil merke det digitale skiftet sterkest.

Anbefaler svenske talenter

Årets mediebyrå i Sverige ble stockholmsbyrået Tre Kronor, som er partner med det norske byrået In Sight.

Administrerende direktør og partner Håkan Jerner har en klar oppfordring til norske medie­byråer.

– Jeg tror man må øke takten og ta det digitale skiftet enda mer på alvor. Det går ikke an å henge etter. Blir man dyktig på det digitale, kommer man til å få et kjempeforsprang. Det tar tid, og man må finne de rette personene. Det finnes jo mange svenske talenter, og det er bra lønn i Norge, så kanskje man kan hente noen fra Sverige, humrer Jerner.

Administrerende direktør Joa­chim Berntzon i reklamebyrået Berntzon Bylund vant prisen for årets byrå i klassen reklamebyråer med byråinntekt mellom 15 og 25 millioner kroner.

– Mange selskaper bestemmer seg for å satse alle pengene digitalt, uten at de helt vet hvordan de skal bruke pengene. Utfordringen er å sakke kundene ned litt, slik at man kan sette en strategi, sier Berntzon.

Hardt arbeid

Pr-byrået Gullers Grupp, som er søsterbyrå med norske Släger, gikk til topps i pr-kategorien. Gullers-topp Katarina Gentzel Sandberg forteller at kundeundersøkelsen Regi utfører, er viktig i deres arbeid:

– Plasseringen er et salgsargument, men man ser også hvordan man ligger an mot resten av bransjen. De punktene vi tidligere har vært svake på, har vi jobbet jernet av oss for å bedre. Det har vi lykkes med.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Les hele avisen