Kanskje det mest skremmende tallet i Schibsteds resultatpresentasjon, iallfall sett med norske journalister og redaktørers øyne, er det sterke fallet i VGs online-inntekter.

Nettinntektene endte på 631 millioner kroner i 2015. Det er hele 86 millioner kroner lavere enn i 2014.

En fattig trøst er det at de samme inntektene økte med 12 millioner år mot år i de abonnementsbaserte regionavisene i Norge.

Konsernsjef Rolv Erik Ryssdal åpnet resultatpresentasjonen med å vise til sterk organisk vekst i Schibsteds internasjonale rubrikkvirksomheter, mens bildet i mediehusene er mer blandet og preget av at selskapet må bremse og kutte kostnader samtidig som det satser på utvikling.

Siden 2014 har de samlede inntektene for alle de norske mediehusene falt med 530 millioner kroner, og siden 2013 er fallet 651 millioner kroner.

Mediehuset VG fikk en omsetning på 1,8 milliarder kroner i 2015, og et drifstresultat (ebitda) på 272 millioner kroner. Det gir en ebitda-margin på 15 prosent. I fjerde kvartal hadde VG 17 prosent driftsmargin.

I resultatrapporten forklarer Schibsted det skarpe fallet i de digitale inntektene med flere forhold:

Markedet har utviklet seg mot mer fragmenterte reklamekjøp blant de store annonsørene og reklamekjøperne. Dette har ledet til fall i markedsandel for de største nettstedene i markedet, som VG.no.

VG innfører nå stedsbaserte annonsemuligheter, noe Schibsted venter vil gi en bedre utvikling fremover.

Papiropplaget falt med 18 prosent i fjerde kvartal.

Ryssdal viste til kostnadskuttene som er i ferd med å bli gjennomført i VG.

- Jeg er meget imponert over arbeidet som gjøres, sier Ryssdal.

Utviklingen i abonnementsavisene kommenterte han slik:

- Annonseinntektene har falt, men vi ser faktisk at avisene stabiliserer de samlede leserinntektene. Spesielt ser vi at folk kjøper og bruker digitalabonnementene sine, og at de som kjøper abonnement er yngre. Vi ser noen av de samme tendensene i Bergens Tidende, Staanger Aftenblad og Fædrelandsvennen, sier Ryssdal.

- Fjerde kvartal 2015 var et godt kvartal for Schibsted. Online rubrikk-virksomheten viste god vekst i inntekter og driftsresultat. Jeg er særlig fornøyd med utviklingen i våre franske og spanske virksomheter, sier konsernsjef Rolv Erik Ryssdal i Schibsted i en melding.

Resultatet før skatt og nedskrivninger (ebitda) var på 442 millioner kroner i fjerde kvartal, mens 452 milloner kroner var ventet, ifølge TDN Finans.

Jobber hardt med onlinemulighetene

Schibsteds teknologidirektør Rian Liebenberg forklarte at mediekonsernet nå jobber tett med annonseplattformen AppNexus for å spise seg inn i større deler av verdikjeden på det digitale annonsemarkedet.

Noe av det viktigste er å gjøre annonsene lokale, både når det gjelder display-annonser fra store annonsører, og for mindre virksomheter som annonserer på Schibsted-tjenester som den dominerende franske rubrikkportalen Leboncoin.

 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.