Mandag ble Amedia solgt til en ny stiftelse, opprettet av Sparebankstiftelsen DNB.

Men det løser ikke markedsutfordringene norske medier står overfor.

Nå vil Schibsted, som eier Aftenposten, VG, Fædrelandsvennen, Bergens Tidende og Stavanger Aftenblad, samarbeide med andre medier i kampen mot Google og Facebook.

- Hovedutfordringen for norske medier er ikke først og fremst Amedia under nye eiere men de internasjonale gigantene Google og Facebook som på grunn av sin dype kunnskap om norske brukere henter inn nesten fire milliarder annonsekroner i Norge. Ikke en krone brukes på journalistikk, sier konsernsjef Rolv Erik Ryssdal i Schibsted, og legger til:

- For å etablere et slagkraftig alternativ til disse i Norge kan det være fornuftig å utvikle bredere samarbeid mellom norske mediehus. Det er noe som vil være til fordel både for brukere, annonsører og det norske mediemangfoldet.

I dagens DN lufter sjefen for Schibsted Norge, Didrik Munch, ideer om at Schibsted og Amedia kan samarbeide blant annet om trykk- og distribusjon og teknologi.

- Norgesmesterskap avlyst

Tinius-stiftelsen kontrollerer selskapet Blommenholm Industrier, som igjen er største og kontrollerende aksjonær i Schibsted.

Administrerende direktør i Tinius-stiftelsen, Sindre Østgård, åpner for samarbeid med den nye stiftelsen.

-  I møte med globale aktører som Google og Facebook, som ikke er så interessert i å finansiere norsk journalistikk, kan det tenkes at vi og den nye stiftelsen kan se litt større på hvordan man bidrar til å sikre godt norsk innhold og mer brukervennlige tilbud, sier Østgård.

– Men Amedia er jo konkurrenter med Schibsted?

- For meg er kretsmesterskap og Norgesmesterskap avlyst. Nå handler det i stor grad om hvilke globale plattformer nyheter og journalistikk blir brukt på og hvor inntektene går. Google og Facebook tar store deler av inntektene norske medier tidligere har hatt, uten å betale mye i skatt eller bidra til å finansiere innhold i mediene, sier Østgård.

Han mener at norske medier kan se på nye typer samarbeid, som for eksempel om distribusjon av innhold, utveksling av data, nye personaliserte brukertilbud, annonsesamarbeid og felles påloggingsløsning.

- Men nå tenker jeg bare høyt, det blir spennende å se hva som skjer fremover, understreker Østgård.

Les også: – Trakk vinnerloddet dnPlus (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.