Ikke bare taper papiravisene opplag og lesere – også reklame­kronene forsvinner.

I norsk dagspresse har reklamesalget til og med februar stupt med 23,5 prosent – fra 164,2 millioner i samme periode i 2015 til 125,5 millioner kroner så langt i 2016.

For hele reklamemarkedet viser mediebarometeret samlet fra 1. januar til siste dag i februar 1,436 milliarder i omsetning mot 1,430 milliarder i samme periode ifjor.

Økte over 100 prosent

Desto bedre går det med salget for gruppen «internett», som inneholder kategoriene display, mobil/tablet, web-tv, søk, sosiale medier og programmatisk. Her øker omsetningen med 5,3 prosent opp til 446,2 millioner kroner.

Programmatiske reklamekjøp hadde en økning på 107,4 prosent, og står per februar 2016 for 106,9 millioner kroner mot 51,5 millioner i 2015.

Såkalte programmatiske reklamekjøp er automatiserte transaksjoner der annonsører utnytter brukerdata til å kjøpe spesialtilpassede reklamevisninger i nettmedier på digitale reklamebørser.

Størst omsetning via Mediebyråforeningens medlemmer har fortsatt tv-reklame med 563,2 millioner kroner, noe som tilsvarer en økning på 6,8 prosent og en markedsandel på 39,2 prosent.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Les hele avisen her.