Konkurransedirektør Lars Sørgard advarer mediene mot å innlede samarbeid som ikke gavner kundene, for eksempel ved at det reduserer mangfoldet.

Dette bør «ikke være blant de alternativene som vurderes nærmere,» skriver Sørgard i et innlegg i DN i dag. (DN+)

Han understreker at krisetider i mediebransjen ikke gir grunn til å slakke på konkurransereglene, snarere tvert imot. «Konkurranse kan bidra til at omstillinger blir gjennomført raskere enn de ellers ville vært gjennomført, og slik sett unngår en å utsette omstillinger som uvegerlig vil måtte komme,» skriver han.

Torsdag skal Schibsteds styreleder Ole Jacob Sunde og flere andre medietopper diskutere hvordan det er best å forholde seg til Facebook, som forsyner seg stadig grovere av både lesere og annonsekroner i Norge.

Temaet for debatten i regi av Oslo Journalistklubb torsdag kveld er hva som er lurest:

Å samarbeide med Facebook og Google, eller etablere en felles front etter Sunde-modell.

Ekspertenes vurderinger

Se hva andre medieeksperter mener:

 

Førsteamanuensis Erik Wilberg ved BI. Foto:
Førsteamanuensis Erik Wilberg ved BI. Foto: (Foto: Per Thrana)
Erik Wilberg er førsteamanuensis på BI

- Hva tenker du om at konkurransedirektøren kommer med en så sterk advarsel i en tid da flere norske mediehus står overfor store utfordringer og leter etter smarte samarbeidsformer?

- Jeg tror konkurransedirektøren kommer med ord i rett tid. Riktignok er bransjen under press og sterk omstilling. Jeg tror jakten på smarte samarbeidsformer kan foregå uten at det leder til samarbeid som bryter konkurransereglene. For eksempel på trykk og distribusjon (så lenge det varer) og kanskje ikke minst på innlogging for digitale brukere.  Bankene konkurrerer jo også så fillene fyker men vi kan gå og heve kontanter i en hvilken som helst minibank. Standardisering kan være et virkemiddel for å redde bransjen. Kjedelig - men sant.

- Hvordan skal mediene forholde seg til samarbeidsinvitasjonene som er kommet fra for eksempel Schibsted og Amedia for å unngå å havne i Konkurransetilsynets søkelys?

- Mediene må jobbe for sin egen merkevare i forhold til publikum.  Invitasjoner om samarbeid bør komme på områder som er ikke-konkurrerende virksomhet.  

- Er du enig i at konkurranse er å foretrekke fremfor samarbeid fordi det «kan bidra til at omstillinger blir gjennomført raskere enn de ellers ville vært gjennomført, og slik sett unngår en å utsette omstillinger som uvegerlig vil måtte komme»?

Omstillingene går sin gang uansett. Vi er her også i en internasjonal eksponering med både Facebook og Google. Men å forsøke å regulere seg ut av det ved å begrense konkurransen tror jeg er å utsette den nødvendige omstillingen. Riktignok er det også dårligere tider i Norge nå – men vi kan ikke fighte mot en omstilling som uansett kommer til å gå sin gang. Og det beste virkemidlet etter min mening er å levere det beste innholdet – det ser vi allerede nytter for de avisene som etter hvert evner å ta betalt for innhold. Men at det kan bli en brutal omstilling er det ingen tvil om. Det nyttet ikke å forby farge-tv i sin tid. Heller ikke glassfiberski eller V-stilen.

Jens Barland er førsteamanuensis i medieledelse.
Jens Barland er førsteamanuensis i medieledelse. (Foto: Ståle Andersen)
Jens Barland er førsteamanuensis i medieledelse ved NTNU

Jens Barland minner om at norske mediebedrifter har lange tradisjoner for samarbeid, blant annet om NTB, innkjøp av avispapir, produksjon og distribusjon.

- Hva tenker du om at konkurransedirektøren kommer med en så sterk advarsel i en tid da flere norske mediehus står overfor store utfordringer og leter etter smarte samarbeidsformer?

- Det er helt relevant. Også medier må forholde seg til at kartellvirksomhet er forbudt.

- Hvordan skal mediene forholde seg til samarbeidsinvitasjonene som er kommet fra for eksempel Schibsted og Amedia for å unngå å havne i Konkurransetilsynets søkelys?

I den analoge verden ble alle aviser solgt i samme Narvesen-kiosk, uten problemer. Nå forsøker man å lage slike arenaer som kan fungere i digitale markeder. Jeg ser på Schibsteds invitasjon som et slikt forsøk.

Utfordringen er at i den digitale verden konkurrerer mediene globalt. Og her har for eksempel Google og Facebook bygget opp hegemonier med stor markedsmakt, både overfor brukerne og annonsører. Skal de norske mediene greie å drive sin egen «butikk», eller skal de innordne seg på Google og Facebooks premisser?

Problemet er at det blir trangt og krevende for de norske nyhetsmediene. Å fortsette som i dag ser ut som en stadig magrere løsning. Å innordne seg de globale gigantene som Google og Facebook blir som å inngå husmannskontrakt i dette markedet. Og når de her forsøker å finne frem til en egen løsning for norske medier, så møter de på forbudet mot kartellvirksomhet. Jeg ser ikke løsningen, men jeg ser at dette er en svært krevende situasjon.

- Er du enig i at konkurranse er å foretrekke fremfor samarbeid fordi det «kan bidra til at omstillinger blir gjennomført raskere enn de ellers ville vært gjennomført, og slik sett unngår en å utsette omstillinger som uvegerlig vil måtte komme»?

Ja, i og for seg. Instinktivt tror jeg alltid konkurranse er sunt.

Men er det godt for det norske samfunnet og den norske kulturen at dette betyr at internasjonale giganter skal definere den konkurransen?

En parallell: Dersom internasjonal konkurranse skulle satt premissene den gangen Norge bygget opp oljeindustrien fra 1970-tallet, så hadde det ikke blitt noen stor norsk oljebransje, slik det er i dag. Kan det være en parallell som tilsier at vi skal bevilge oss noen nasjonale privilegier selv om det strider mot fri konkurranse?

Men på den annen side, de globale kreftene bak digitaliseringen er så sterke at jeg heller ikke er sikker på om de norske aktørene er sterke nok selv om de skulle få noen privilegier.

 

John Arne Markussen er ansvarlig redaktør i Dagbladet. Foto: Gorm K. Gaare
John Arne Markussen er ansvarlig redaktør i Dagbladet. Foto: Gorm K. Gaare (Foto: GORM K GAARE)
John Arne Markussen er sjefredaktør i Dagbladet

Dagbladet er blant avishusene som samarbeider tettest med både Google og Facebook. Samtidig er Markussen klar på at det ikke er ønskelig ut fra et mangfoldsperspektiv å samle norsk innhold i en felles innholdsportal.

- Det blir jo ikke mer mangfold i Tromsø av at Nordlys begynner å distribuere innhold fra NRK Troms eller motsatt, sier Markussen.

- Hva tenker du om at konkurransedirektøren kommer med en så sterk advarsel i en tid da flere norske mediehus står overfor store utfordringer og leter etter smarte samarbeidsformer?

- Jeg kan ikke se at konkurransedirektøren gjør noe annet enn det man kan forvente. Man må også huske på at mediebransjen selv – i alle fall noen sentrale aktører – har ment at det er mer logisk at Konkurransetilsynet har en mer sentral rolle i forhold til bransjen enn det Medietilsynet har. Forøvrig er vi åpne for samarbeid, men det må jo være på områder som ikke utfordrer konkurranseretten.

- Hvordan skal mediene forholde seg til samarbeidsinvitasjonene som er kommet fra for eksempel Schibsted og Amedia for å unngå å havne i Konkurransetilsynets søkelys?

- De invitasjonene man foreløpig snakker om er jo veldig lite konkrete.

- Er du enig i at konkurranse er å foretrekke fremfor samarbeid fordi det «kan bidra til at omstillinger blir gjennomført raskere enn de ellers ville vært gjennomført, og slik sett unngår en å utsette omstillinger som uvegerlig vil måtte komme»?

- Ja, jeg synes Sørgard har et poeng. Det er mange sider ved norsk mediepolitikk og bransjens agering som virker konserverende. Redselen for å kannibalisere har stått i veien for utvikling og innovasjon. Måten man bruker offentlige støtteordninger på er et eksempel. Men samtidig er det klart at mediebransjen ikke akkurat har utmerket seg ved å finne gode fellesløsninger på områder der vi burde gjort det – som for eksempel innloggingsløsninger når leserne vil kjøpe digitalt innhold. Jeg pleier å kalle det passord-helvete.

Stig Finslo er direktør for utgiverspørsmål og samfunnskontakt i Amedia

- Hva tenker du om at konkurransedirektøren kommer med en så sterk advarsel i en tid da flere norske mediehus står overfor store utfordringer og leter etter smarte samarbeidsformer?

- Vi tenker at konkurransedirektøren med dette gjør jobben sin, ved å påpeke at samarbeid mellom aktører i mediebransjen også kan bli gjort til gjenstand for vurderinger av konkurransemyndighetene. Det er ikke noe oppsiktsvekkende i det.

Dette er uproblematisk for oss, vi forholder oss til enhver tid både til konkurranseloven og til Konkurransetilsynet, og vil selvsagt også vurdere eventuelle samarbeidsformer i lys av disse reglene.

Det finnes mange mulige samarbeidsarenaer og det er jo ikke slik at enhver form for samarbeid er problematisk og slett ikke slik at samarbeid som utgangspunkt er til ugunst for kundene.

- Hvordan skal mediene forholde seg til samarbeidsinvitasjonene som er kommet fra for eksempel Schibsted og Amedia for å unngå å havne i Konkurransetilsynets søkelys?

- Vi har sagt at vi i prinsippet kan være åpen for samarbeid på mange områder med ulike aktører. Vårt utgangspunkt vil da være at et samarbeid skal skje på områder som direkte eller indirekte vil tjene våre kunder. Vi vil være transparente på det vi eventuelt får til og ikke spekulere i kreative løsninger i grenseland mot konkurranselovens bestemmelser. 

- Er du enig i at konkurranse er å foretrekke fremfor samarbeid fordi det «kan bidra til at omstillinger blir gjennomført raskere enn de ellers ville vært gjennomført, og slik sett unngår en å utsette omstillinger som uvegerlig vil måtte komme»?

- Generelt sett oppfatter vi ikke konkurranse og samarbeid som motpoler. Og begge deler vil være bidrag til omstilling, som må og vil skje raskere enn tidligere. Vi oppfatter de generelle konkurransereglene som fornuftige, også knyttet til samarbeidsmodeller. Samtidig er det viktig at konkurransemyndighetene har en realistisk forståelse av hvilket markeder vi opererer i og hvordan konkurranseforholdene i disse markedene faktisk er. Konkurransebildet har endret seg kraftig for norsk mediebransje på kort tid. Vi må ikke sementere et virkelighetsbilde som hører fortiden til.

Lese mer om medier, kultur, nett, teknologi? Følg DN Etterbørs og @bjorneckblad på Twitter

Du kan også følge DN Etterbørs på Facebook

 

Les også:

Sarah Natasha Melbye blir forlagssjef

- Må tenke som de nye digitale mediestjernene  

Riksavisens opplagstriks kan gi millioner i statsstøtte

 

Se video:

Slik blir nye Deichmanske i Bjørvika
00:47
Publisert:
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.