Det er noe hotellinvestoren «må» ha.

- Det beste og verste med sosiale medier er egentlig det samme – det er når et av våre hoteller, eller jeg, får kjeft. Samtidig gir det oss mulighet til å rette opp ting umiddelbart, sier Petter Stordalen.

Han er overbevist om at sosiale medier er en viktig faktor for at hotellene hans skal levere bedre.

Eksperter DN har snakket med er bekymret for at tiden vi bruker på digitale enheter går på bekostning av å pleie menneskelige relasjoner – og at underholdningen vi får servert, gjør oss passive.

Fersk forskning mener også å finne en sammenheng mellom synkende iq hos gutter og tilgangen de har hatt på kabel-tv i barndommen.

Samtidig er ekspertene klare på at digitale medier kan være kunnskapsgivende om det brukes på riktig måte.

I løpet av påsken vil DN publisere en liten intervjuserie der profiler fra medier og næringsliv snakker om sine medievaner.

Les første sak i serien: Jan Petter Sissener opplevde en revolusjon da han fikk barnebarn

Les andre sak i serien: Ellen Arnstad husker ikke livet før smarttelefonen

For Petter Stordalen er sosiale medier et viktig verktøy i hverdagen for å komme tett på hotelllivet, medarbeidere og gjester. Han skiller ikke mellom jobb og privatliv på disse kanalene, fordi det uansett glir over i hverandre.

- Ekte hotellnerd

- Jeg er en ekte hotellnerd som elsker å scrolle gjennom bilder av nye hoteller, design og kunst. Å følge med på gjestetilbakemeldingene på Tripadvisor og kommentarene på facebook og twitter er også et must for meg uansett dag og tid på døgnet, sier han.

Ifølge Stordalen har frokostene hans blitt en solid øvelse i multitasking, med papiraviser, radio i bakgrunnen, Nordic Choice-tall på Ipaden og Tripadvisor, Facebook og Twitter på mobilen.  Han mener likevel ikke at tiden han bruker på digitale medier går utover tid han gjerne skulle brukt på andre ting.

- For meg er faktisk nye medier et tidsbesparende verktøy fordi det er en viktig temperaturmåler på både min egen og selskapets prestasjon. Det har gjort lederoppgaven mer givende og morsom, sier han.

Les også: Bekymret for feil mediebruk dnPlus

Mer kontakt med folk

Han opplever også at han har mer kontakt med folk som følge av sosiale medier, selv om det foregår digitalt.

- Uansett hvor mine barn er, kan de sende meg et bilde på Snapchat som viser hva de gjør og hvordan de har det. Det er fantastisk - i hvert fall for faren deres, sier han.

Den eneste tiden i løpet av døgnet som er fri for «alt som kan lyse og pipe» er når det spises middag i familien.

- Under middagen er det kun god gammeldags ansikt til ansikt-dialog som gjelder hos oss, sier han.

- Skrur du noen gang av mobilen?

- Nei. Jeg er alltid på.

Forskere mener gutter blir dummere av å se på tv. Dette mener de selv.
02:38
Publisert:
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.