Tv-tallene for april viser at NRK samlet går ned fra en markedsandel på 36,2 prosent til 33,9 i forrige måned.

– NRK taper mest i april. Men det skyldes først og fremst påsken, som er en høytid for oss. Så du kan si det er full påskeeffekt over hele linjen her, sier analysesjef Kristian Tolonen i NRK til DN.

I år var påsken i mars – i motsetning til i 2015, da den falt i april. Dermed gir dette merkbare utslag i sammenligningsgrunnlaget.

Verst går det ut over NRK3/Super som mistet nesten en prosent i markedsandel i april sammenlignet med samme måned i 2015.

LES OGSÅ: Snuser på Norge

– Barneprogrammet «Påskemorgen» samler rundt 100.000 seere i snitt – fem ganger i uken i april i fjor. Mange i alderen 30 til 39 ser dette programmet sammen med barna sine, og når det gikk en måned tidligere, så gir det utslag i tv-seeingen for oss i april i år, sier Tolonen.

TV3-eier vinner - TV 2 taper

I de kommersielle kanalene er det Discovery og TV3-eier MTG som øker mest på gruppenivå. Samlet øker MTG-kanalene TV3, Viasat 4 og TV6 markedsandelen med 1,2 prosent i april sammenlignet mot året før.

TVNorge-eier Discovery øker også markedsandelene med ett prosentpoeng i aldersgruppen 12 år og oppover.

– Vi er meget godt fornøyde med utviklingen denne våren. TVNorge gjør en sterk april-måned, blant annet på grunn av suksessen med søndagsrekka. I tillegg har MAX gjort det veldig bra, mye takket være sterke norske produksjoner, som «Oslo S» og «Norske rednecks», i tillegg til Europaligaen, sier kommunikasjonsdirektør Espen Skoland i TVNorge og Discovery Networks i en pressemelding.

TV 2, som har merket seernedgangen på sine flaggskip denne høsten, mister knappe 0,2 prosent i markedsandel i april. Andelsfallet på hovedkanalen fortsetter også med uforminsket styrke, og er nede på 17,6 prosent mot 18,7 i fjor.

 

Se video:

Årets mest eksklusive cabriolet
I Mercedes-AMG S 63 cabriolet får du en voldsom motor med voldsom lyd til en voldsom pris.
02:04
Publisert:
 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.