Schibsteds kvartalsrapport viser at de annonsebaserte regionavisene Aftenposten, Bergens Tidende, Fædrelandsvennen og Stavanger Aftenblad samlet fikk et driftsresultat på 792 millioner kroner, en nedgang på 11 prosent fra samme kvartal i fjor.

At norske aviser taper annonsekroner er en kjensgjerning. For Schibsteds aviser i de fire største byene i landet krympet annonseinntektene med 23 prosent. For trykte utgaver var nedgangen 26 prosent, mens det var en oppgang i annonseinntektene på 12 prosent på nett.

79.000 digitale VG-abonnenter

Totalt fikk disse avisene et driftsresultat før renter, skatt, avskrivninger og nedskrivninger (EBITDA) på skarve 4 millioner kroner. I første kvartal i fjor var resultatet 41 millioner.

Selskapet ser positivt på økningen i antallet digitalabonnenter. De fire Schibsted-avisene har nå 64.000 rene digitale abonnementer. VGs digitale utgave nådde hele 79.000 abonnenter i mars.

Lavere driftsresultat

For konsernet som helhet økte driftsinntektene noe til snaue 3,9 milliarder kroner. Men både driftsresultatet og resultat før skatt falt med rundt 26 prosent til 231 og 219 millioner kroner. Årsaken er bokføring av inntekter på 740 millioner i tilsvarende kvartal i fjor.

Les også:
Schibsted: - God start på året  (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.