- Vil statsråden bidra til en utsettelse av stengingen av fm-nettet, og vil statsråden ta ansvaret for de eventuelle konsekvenser en stenging av fm-nettet måtte få?

Det spør kulturpolitisk talsmann Ib Thomsen i Fremskrittspartiets om i et skriftlig spørsmål han har sendt til kulturminister Linda Hofstad Helleland denne uken.

Han sier at han og mange med ham er usikre på hvor forsvarlig det er å slukke fm-nettet.

- Jeg tenker først og fremst på beredskap og sikkerhet, sier Thomsen til DN .

Fare for trafikken

Frp-politikeren er, som mange andre kritikere, bekymret for at trafikksikkerheten skal lide når fm-nettet forsvinner.

- Vi har daglig 2500 utenlandske trailersjåfører uten dab-mottakere som krysser den norske grensen. Disse får mye kritikk i trafikken allerede. Å stenge fm-nettet som fungerer som et nødnett, er å legge opp til at livsviktige trafikkmeldinger ikke kommer frem. Det samme gjelder utenlandske turister, sier han.

Les også: Krever å få høre fm-radio dnPlus

Thomsen peker i sitt brev onsdag på at et enstemmig komité på Stortinget i 2011 skrev at en eventuell overgang til dab «i størst mulig grad koordineres med våre nordiske naboland. Særlig gjelder dette Sverige og Danmark». I juni ifjor stoppet imidlertid Sverige videre satsing på digitalt radionett (dab) og valgte å la fm-radioen leve.

Den gang var kulturdepartementets holdning at svenskenes skroting av dab ikke ville påvirke norske planer.

Dramatisk spørsmål

Det var i april ifjor at daværende kulturminister Thorhild Widvey satte en dato for heldigitaliseing av norsk radio. Som første land i verden skal Norge slukke sitt fm-nett og det vil skje regionvis i seks etapper med start 11. januar 2017.

Thomsen spør om kulturministeren, som siden den gang er skiftet ut, vil ta ansvaret for eventuelle konsekvenser stengingen måtte få.

- Det er et dramatisk spørsmål til en kulturminister, men det må stilles. Departementet har ikke tatt hensyn til et flertall på Stortinget i dette spørsmålet, sier han.

Som andre kritikere peker Frps kulturpolitiske talsperson på at bare mellom 20 og 30 prosent av norske biler har dab-radio, noe som betyr at rundt to millioner biler vil stå uten mulighet til å få trafikkmeldinger via radio om og når fm-nettet slukkes. Bilimportørenes Landsforening har sågar tatt til orde mot slukkingen av fm-nettet.

Is i magen

Thomsen oppfordrer til mer is i magen når det gjelder fremtidens muligheter for radioteknologi.

- Om få år kommer 5G som vil være tusen ganger raskere enn dagens 4G-nett. Dette vil gi uante muligheter til å streame radio. Kanskje vi heller skal bruke penge våre der, sier han og legger til:

- I tillegg er det en rekke andre nye teknologier som satellittbasert radio som i dag har stor suksess i USA og dekker enorme områder. Flere land har også oppgradert sitt fm-nett og har dermed fått plass til vesentlig flere kanaler.

DN har vært i kontakt med Kulturdepartementet som ikke vil kommentere utover at det opplyser at Helleland vil besvare Thomsens spørsmål skriftlig innen fristen 23. mai.

Les også:

Her er Aps plaster på dab-såret dnPlus  (DN+)

Dab, dekning og beredskap dnPlus  (DN+)

Kan bli tvunget til å snu dnPlus  (DN+)

Det er ingen skam å snu dnPlus  (DN+)

Dab er godt utredet i Norge dnPlus  (DN+)

Dab for å redde eget skinn dnPlus  (DN+)

 

Se på DNtv:

- Høres ut som en kjempesatsing, men...
DN-kommentator Kjetil B. Alstadheim om Siv Jensens stadige tapping av mer oljepenger.
01:35
Publisert:
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.