Aftenposten hadde i mars innstikket «Pasientsikkerhet» fra Mediaplanet, og ble klaget inn til PFU av det offentlige organet HelseKlage. De mente at «skillet mellom kommersielt og redaksjonelt innhold ikke er tydelig, at det ikke er åpenbart for publikum at dette er kommersielt betalt innhold».
Etter en lengre diskusjon innad i PFU ble de enige om en fellelse med kritikk, en mildere form for brudd, melder Journalisten.no.
– Dette er et reklamebilag i mine øyne kamuflert som redaksjonelt. Hvis man ser nøye etter kan man se at det står annonse i liten skrift. Jeg må lese godt med mine øyne for å finne noe om at dette ikke er redaksjonelt, sa journalistenes representant Øyvind Brigg.
Innstikket inneholdt flere reklameartikler, enkelte uten byline og med henvisninger til nettstedet pasientsikkerhetnorge.no.
Helseklage hevdet også at innstikk ikke er et etablert synonym for reklamebilag, slik det brukes i annonsen for bilaget.
Aftenposten avviste klagen: De viste til at denne form for innstikk er noe deres lesere er godt kjent med, og dermed vet at ikke er redaksjonelt innhold. Avisen mener derfor at skillet mellom journalistikk og reklame er tydelig. (©NTB)
Hør DNs podkast
En Facebook-felle for norske medier, Skam, et norsk mediekonsern på vei til verdensherredømme og en John Fredriksen spesial.
Se DNtv
Les også:
Slik vil IMF hindre at Hellas' gjeld bare fortsetter å øke
Nordisk rulett (DN+)
Tror en «sort svane» fra Saudi-Arabia kan sende oljeprisen ned til 25 dollar (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.