Vi benytter cookies på DN.no til analyseformål, tilpasning av innhold og annonser og for å videreutvikle våre tjenester.Les mer her.

Monika Augustsson og resten av Pol-gjengen kunne feire at de gikk til topps i Årets byrå, etter at kundene sa seg svært fornøyde med jobben de gjorde. Her med Thorbjørn Ruud (fra høyre), Janne Brenda Lysø og Stian Johansen. Foto: Øyvind Elvsborg
Monika Augustsson og resten av Pol-gjengen kunne feire at de gikk til topps i Årets byrå, etter at kundene sa seg svært fornøyde med jobben de gjorde. Her med Thorbjørn Ruud (fra høyre), Janne Brenda Lysø og Stian Johansen. Foto: Øyvind Elvsborg les mer

Reklame

Lillesøster banket storebror

Reklamebyrået Pol ble kåret til Årets byrå i kåringen til DN og Regi – og tok nok et stikk mot moderselskapet og majoritetseier Try.

Artikkelen er lagt til i din leseliste.

Årets byrå

Ny undersøkelse i kommunikasjonsbransjen i regi av DN og det svenske analysebyrået Regi.

Studien innebærer at norske byråer vurderes av sine egne kunder basert på en rekke parametere som er sentrale for kunderelasjonen.

Analysebyrået Regi har i 16 år bidratt til innsikt i den svenske kommunikasjonsbransjen gjennom bransjestudien Årets Byrå i Sverige.

Annonsørforeningen, Kreativt Forum, Mediebyråforeningen og pr-byråenes forening KOMM støtter opp om kåringen.

Vis mer
Torsdag ettermiddag ble Årets Byrå-kåringen til det svenske analysebyrået Regi og DN gjennomført. Vinneren i reklamekategorien, altså selskapet som har de mest tilfredse kundene, ble reklamebyrået Pol.

Siden oppstarten i 2013 er Pol raskt blitt et av Norges mest ettertraktede – og prisbelønte reklamebyråer.

Disse gikk til topps i de ulike kategoriene

Pr-byrå:

1. Trigger
2. Iteo
3. Wergeland/Apenes

Åpen klasse:

1. Brandlab
2. RedInk
3. Red Performance

Mediebyrå (7-50 MNOK):

1. Red Media Consulting
2. IUM/BPN
3. Maxus

Mediebyrå (50+ MNOK):

1. Mediacom
2. Starcom
3. Carat

Reklamebyrå (7-25 MNOK):

1. Aptum
2. Naug&Venner
3. Futatsu Industries

Reklamebyrå (25+ MNOK)

1. Pol
2. Kitchen
3. Anti

Vis mer
– Det finnes jo mange priser, men dette tror jeg kanskje er den fineste prisen jeg har vært med på å vinne, sier daglig leder Monika Augustsson i Pol.

– Hvorfor det?

– Vi har vært gjennom to og et halvt år der vi har vokst i kunder, vokst i ansatte, og har forsøkt å være tilstede hele tiden og få et godt forhold til kundene. Jeg er utrolig stolt over hele gjengen, sier Augustsson.

Stor suksess

Da en gjeng med Try-profiler «ble satt fri» til å starte sitt eget i 2013, satt reklamenestor Kjetil Try selv igjen med 51 prosent av aksjene i det nyoppstartede byrået.

Pol

Startet i 2013 av de seks Try-ansatte Monika Augustsson, Janne Brenda Lysø, Thorbjørn Ruud, Ole Jacob Bøe Skattum, Stian Johansen og Petter Bryde.

Har kunder som DNB, NSB, Coop og Vitus Apotek.

Har 18 ansatte og holder til i Kristian Augusts gate i Oslo – altså ikke i Øvre Slottsgate sammen med resten av Try-konsernet.

Try eier 51 prosent av aksjene. De resterende 49 prosentene eies av de ovennevnte gründerne.

Vis mer
Med som startgevinst fikk Pol en del kunder fra Try.

– Jeg er ekstremt takknemlig overfor kundene som har valgt å jobbe med oss. De har valgt oss på de riktige premissene, har stor takhøyde og tenker det samme som oss, sier Augustsson.

Samtidig betydde løsningen at Pol fikk ta på seg oppdrag for konkurrerende bedrifter av kundene til Try. Men samarbeidet har også på enkelte områder fortsatt.

Reklamebarometeret til Mediacom målte i 2015 Try og Pol sitt samarbeid rundt Lotto-reklamen «Morraidol» til den best likte reklamefilmen i 2015.

Byråets reklamer for NSB har også vunnet flere priser det siste året. Pol hadde også en rolle i lanseringen av Vipps – fjorårets største merkevaresuksess i Norge.

– Vår oppskrift er at vi lager ting som ikke er gjort før, og tenker nytt og annerledes hver eneste gang, noe kundene våre også gjør, sier Augustsson.

Da DN snakket med Kjetil Try før utdelingen sa han at han ville være fornøyd om Try kom blant de tre beste – noe de til slutt ikke gjorde.

Slo storebroren

Kjetil Try, som er styreleder i Pol er tydelig på at han ville bli glad dersom «lillesøsteren» vant.

– Vi i Try er et kjempestort byrå og utfordringen er kanskje større jo flere kunder man har. Men nå gleder vi oss veldig over Pol – i alle fall jeg som er styreleder der. Den interne konkurransen mellom søsken er tøff, så innad i Try er nok den rådende. De er på en måte en konkurrent, men samtidig vår nærmeste familie, sier han.

Augustsson er ydmyk og takker storebroren for hjelpen.

– Da vi startet Pol var vi en gjeng som kom fra Try-miljøet, og vi har ekstremt mye å takke hele Try-kulturen. Den har gitt oss fundamentet som ga oss fart, og jeg hadde ikke blitt skuffet om Try vant, sier hun.

Alle vinnere til scenen

Torsdag ettermiddag gikk seks vinnere opp på scenen i Oslo Konserthus. Red Media Consulting, Mediacom, Trigger, Aptum, Pol og Brandlab nådde høyest ut på Regis såkalte kundetilfredshetsindeks (KTI).

På den veier ulike kriterier, som for eksempel kunnskap om digitale medier, digital kompetanse, kreativitet, prosjektledelse, markedskunnskap og engasjement.

– Vi opplever at det har vært et stort engasjement både fra byråer og fra kommunikasjonskjøperne. Vi har fått inn hele 850 svar, med 48 byråer på referanselisten, noe som er en god del mer enn vårt noe ydmyke mål på 30 byråer, sier direktør i Regi, Caroline Tiala.

Hun legger til at kommunikasjonskjøperne som deltok i studien har vært veldig positive til undersøkelsen.

Store byråer utelatt

Regis tall viser at 46 prosent av kommunikasjonskjøperne er fornøyde med jobben byråene gjør, 37 prosent er svært fornøyde, mens kun 17 prosent var misfornøyde.

– Store selskaper som Geelmuyden Kiese og SMFB er ikke nominert, mens det største norske reklamebyrået, Try, ikke når opp blant de tre øverste i sin kategori. Hender det i Sverige at de store selskapene faller utenfor?

– Ja, det hender også i Sverige. Alt bestemmes av totalen i KTI-indeksen. Stort sett er det en bransje med fornøyde kunder, men i denne undersøkelsen er det byråene med de absolutt mest fornøyde kundene som havner på topp, sier Tiala.

Pol-resultatet vokser

Reklamebyråets tall

Millioner kroner20152014
Omsetning65,668,8
Byråinntekter26,119,9
Driftsresultat5,95,1

Kilde: Brønnøysundsregisteret

 

Les hele avisen.

Mest sett på DNtv nå

Etterbørs Årets byrå Reklame
Bli Varslet

Ikke gå glipp av noe!

Du kan få en epost hver gang vi skriver om dette.

Mest sett på DNtv nå