Mobilspillet «Pokémon Go» har tatt verden med storm. På Facebook har nordmenn knapt snakket om noe annet de siste par dagene, viser tall fra analysebyrået Retriever.

– Jeg har sett at mange deler stoff om «Pokémon Go» på Facebook og i andre sosiale medier. Selv har jeg pønsket på hvordan jeg kan bruke Pokémon i mine landskapsbilder som jeg deler på Instagram. Jeg har foreløpig ikke kommet til noen løsning der, sier Sascha Tay (19) som opprinnelig kommer fra Tyskland.

Han setter ekstra stor pris på det sosiale elementet med spillet som gjør at folk faktisk møtes i den fysiske verden.

De ti mest populære temaene på Facebook blant nordmenn 20. og 21. juli viser at pokémanien dominerer. De ti temaene var tilsammen skrevet om, likt, delt og kommentert 152.300 ganger. 45 prosent, nesten halvparten, handlet om Pokémon.

– Det er enormt. Jeg hadde ikke ventet det, sier analysesjef Kristina Nilsen i Retriever.

Nye tall

Retriever ble i vinter trolig det første norske selskapet som fikk mulighet til å hente ut Facebooks egne data på «engasjement», gjennom en avtale med dataanalyseselskap Datasift.

Det betyr at Retriever kan få full oversikt over hvor mange som skriver innlegg, deler, liker og kommenterer ulik temaer på Facebook.

Dataene er anonymiserte, og det må være et visst antall datapunkter på et tema for at man skal kunne hente det ut, som igjen sikrer personvernet.

På annenplass kommer ferietemaene Syden og festival.

– Jeg vil tro det er skrytebildene fra sydenferien og meldinger om at «her pøsregner det, skulle ønske vi var i Syden», sier Nilsen.

Voksne kvinner mest engasjert

Engasjementet for Pokémon på Facebook er høyest blant kvinner, med en kjønnsfordeling på 59–41 i kvinners favør.

Det hører med til historien at kvinner generelt poster, liker og deler mer på Facebook enn menn, så overvekten er bare to prosentpoeng høyere enn den i snitt er på et hvilket som helst tema på Facebook.

– Men når nesten hele Norge er på Facebook er to prosentpoeng likevel et signifikant utslag, sier Nilsen.

Den ivrigste pokémon-fansen på Facebook er kvinner mellom 35 og 44 år fra Akershus.

– Man ville kanskje ikke tippet at voksne kvinner skulle være den gruppen som er mest engasjert i Pokémon, og det illustrerer egentlig godt hvor feil man kan ta når det gjelder aktivitet på Facebook. Vi har sett det i flere av de analysene vi har laget med utgangspunkt i denne typen data – de antagelsene man sitter med på forhånd må ofte forkastes, sier Nilsen.

Over 1000 nyhetsoppslag

Pokémon så dagens lys i 1996. Og tallene på aldersfordelingen på dem som skriver om fenomenet på Facebook, kan tyde på at nostalgi nok er en av suksessfaktorene, mener Nilsen.

Norske medier rundet tusen presseoppslag om «Pokémon Go» allerede tirsdag, men Nilsen mener likevel at interessen i mediene ikke er proporsjonalt stor med den på Facebook.

– Det er interessant å se hvor enormt stort «Pokémon Go» er blitt, det dominerer totalt blant temaene akkurat nå. Som regel er det slik at når ett tema skaper så mye engasjement, så er det et tema som også dominerer de tradisjonelle mediene, også. Men slik er det ikke nå.

Ifølge analyseselskapet Sensor Tower skal spillet nå være lastet ned over 30 millioner ganger internasjonalt tirsdag, før spillet var sluppet i pokémons hjemland, Japan. Det gjør spillet til det raskest voksende mobilspillet noensinne.

 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.