- Coca-Cola hadde vært kunde hos oss i cirka 25 år, altså godt over gjennomsnittet for et norsk ekteskap. Men etter en nordisk pitch på slutten av 2014, valgte kunden en ny samarbeidspartner.

Mediebyrået IUM halverte overskuddet fra 2014 til 2015. Administrerende direktør Børre Sunde (52) forklarer det delvis med tapet av et langvarig kundeforhold til Coca-Cola, verdens største leskedrikkprodusent.

«Stor og viktig»

- Coca-Cola var en stor og viktig kunde, men ikke den største - hverken i topplinje eller byråinntekt. I den grad en skilsmisse er lykkelig, var denne det. Men det er alltid uheldig å miste en stor signalkunde. Det ga også innvirkning på omsetningen fra januar 2015, forklarer Sunde.

Coca-Colas nordiske mediesjef Morten Funch bekrefter at selskapet skiftet fra IUM til Carat etter «et langvarig og godt samarbeide».

Skyldes fast politikk

- Skiftet skyldes på ingen måte at vi var utilfredse med IUM, men det er en fast politikk å teste markedet hvert 3-4 år gjennom en mediebyråpitch. Carat ble i den sammenheng valgt som ny partner, skriver Funch, i Coca-Cola Company i en epost.

IUM formidler reklame mellom annonsører og medier og gir råd om plassering av reklamekronene. Byrået tilhører den globale reklame- og mediebyrågrupperingen Interpublic Group.

LES OGSÅ: Disse styrer reklameindustrien dnPlus

Tidligere på 2000-tallet var IUM blant gigantene i markedet med en bruttoomsetning på over en milliard kroner i det norske markedet.

I dag er det Carat, Mediacom og OMD som kjemper om å strekke seg lengst utover milliardmerket.

Fra åtte til fire

Totalomsetningen som strømmet gjennom IUM falt fra 677 millioner kroner i 2014 til til 566 millioner kroner ifjor.

Byråinntektene, som er det byråene sitter igjen med etter at varekostnader er trukket fra, falt fra 53,3 til 50,8 millioner kroner. Driftsresultatet ble halvert fra over åtte millioner kroner i 2014 til fire millioner kroner ifjor.

Mistet ICA også

Ikke bare Cola forlot IUM. Da dagligvarekjeden ICA ble solgt til Coop i 2014, forsvant også denne storkunden for IUM.

- Disse to hendelsene har mest å si for fallet i byråinntekt. Samtidig gjorde jobbet vi ekstremt aggressivt på newbiz for å få inn kunder som kan erstatte de vi tapte, sier Sunde.

Han beskriver arbeidet med å vinne nye kunder som «meget solid» og ramser opp nyvinninger som jernvarehandelen Clas Ohlson, Synoptik (som står bak optikerkjedene Brilleland og Interoptik), Olav Thon Gruppen, Johnson & Johnson og Ruter.

- Det tar tid før de nye kundene blir fullt ut operative og inntektene kommer inn i regnskapene. Men utviklingen i byråinntekt var veldig god i tredje og fjerde kvartal ifjor, sier Sunde.

Selskapet teller nå 41 ansatte pluss en del frilansere.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.