Regnskapstall for de to storavisene på Vestlandet, Bergens Tidende og Stavanger Aftenblad, viser at det samlede årsresultatet i de to avisene ble 180 millioner kroner lavere i 2015 enn året før.

130 av millionene «ble borte» på bunnlinjen i Stavanger Aftenblad.

Det voldsomme resultatfallet skyldes, ifølge styrets beretning, «ekstraordinære inntekter i 2014 knyttet til salg av aksjene i datterselskapet Nykirkebakken 2 og aksjeutbytte fra Finn.no».

Fravær av gevinst

- Finansinntektene reduseres med 136 millioner kroner. I 2014 hadde vi gevinst av salg av aksjene i Nykirkebakken, disse har vi ikke i 2015. I tillegg er utbyttet fra Finn lavere i 2015 enn 2014, opplyser Siv Juvik Tveitnes (42).

Hun var administrerende direktør både i Bergens Tidende og Stavanger Aftenblad i 2015.

I 2016 rykket hun opp som konserndirektør for drift (COO) i Schibsted Norge, som er regionavisenes felles morselskap.

TA TESTEN: Er du «Nyhetsunnviker» eller «Nyhetssøker»?

Driftsresultatet i oljehovedstaden Stavangers største avis var minus 4,8 millioner kroner.

Dette var likevel en forbedring på over 11 millioner sammenlignet med året før.

Bedre drift i BT

Bergens Tidende mer enn doblet driftsresultatet til 21,4 millioner kroner i 2015.

Likefullt falt årsresultatet i Bergen med nesten 50 millioner kroner til snaut 63 millioner kroner.

Tveitnes opplyser at BTs driftskostnader sank i 2015 som følge av nedbemanning, samtidig som kostnadene til omstilling også var mye lavere enn året før.

LES OGSÅ: Inntektsfall for E24

I 2014 hadde avishuset omstilling både i marked og redaksjon, mens det i 2015 ikke var noen store omstillingsrunder i BT.

Men også BT fikk lavere finansinntekter fordi Finn ga lavere utbytte ifjor

Annonsene er utfordringen

Alle avishus i Norge sliter med svært bratt fall i annonseinntektene på papir.

I Stavanger falt annonseinntektene på papir med hele 24 prosent, og samlede annonseinntekter ble redusert med 20 prosent til 232 millioner kroner.

LES OGSÅ: Tapte 47 mill. på Amedia dnPlus

I BT falt annonseinntektene i papiravisen med 19 prosent, men det var vekst digitalt slik at det samlede annonseinntektsfallet falt med 14 prosent til 327 millioner kroner.

Tveitnes sier det ikke foreligger planer om ytterligere tiltak, men legger til:

- Det er klart at vi fortsatt har en inntektsutfordring på annonsesiden.

Tør ikke spå

Annonseinntektene utgjorde hele 55 prosent av alle driftsinntekter i BT.

- Hvor mye er strukturelle endringer i annonsemarkeder, og hvor mye skyldes oljeprisfallet?

- Det er veldig vanskelig å tallfeste, men det er klart at 2015-tallene i de to vestlandsavisene, og særlig i Stavanger, er preget av nedkjøling i markedet som følge av oljeprisfallet – særlig stilling og eiendom i Stavanger.

- Hvor mye kommer tilbake hvis oljeprisen når 100 dollar fatet igjen?

- Det er vanskelig å si. Vi er inne i en strukturell endring. Det viktigste vi gjør er å jobbe med de digitale annonseproduktene våre. De digitale brukerinntektene øker, sier Tveitnes.

LES OGSÅ: Åge Aleksandersen spilte inn 13 millioner

Stavanger Aftenblad økte antall digitale abonnenter fra 3.500 til 6.000 gjennom året, men hadde samlet en liten nedgang i antall abonnenter til 51.115.

Bergens Tidende fikk 6.300 flere digitale abonnenter og hadde 11.100 slike ved utgangen av året. Samlet opplag falt likevel fra 73.795 til 68.473 eksemplarer i 2015.

Nedbemanner, legger ned og omorganiserer

Avisene i Schibsted Norge har vært preget av nedbemanninger og kostnadskutt i lange tider.

- Vi har jobbet med å ta ut 65 årsverk som følge av den nye organiseringen av abonnementsmediehusene, både i den kommersielle linjen og i stabsmiljøene i Schibsted Norge. Vi er så å si i mål med dette, sier Tveitnes.

- Dessuten har det vært bemanningsreduksjoner i redaksjonene i både Bergens Tidende og Stavanger Aftenblad. Vi har også lagt ned ett av to trykkerier i Bergen, det på Flesland, og har nå vedtatt å legge ned i Stavanger i løpet av høsten, sier hun.

LES OGSÅ: Nå har han tjent over 100 millioner som verdens største Youtube-stjerne

10 ansatte tok sluttpakker og frivillige studiepakker i Stavanger Aftenblad i 2015, mens nærmere 30 måtte gå i Bergens Tidende tidligere i 2016.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.