Vi benytter cookies på DN.no til analyseformål, tilpasning av innhold og annonser og for å videreutvikle våre tjenester.Les mer her.

Syv av ti norske brukere av Facebook er negative til reklame som havner på «veggen», ifølge en studie blant 420 brukere. Men Facebook liker ikke dem som forsøker å stoppe reklamen. Foto: Fredrik Bjerknes
Syv av ti norske brukere av Facebook er negative til reklame som havner på «veggen», ifølge en studie blant 420 brukere. Men Facebook liker ikke dem som forsøker å stoppe reklamen. Foto: Fredrik Bjerknes les mer

Facebook

Facebook trapper opp krigen mot «adblock»

Facebook varsler at de vil gjøre det vanskeligere å bruke programvare for å slippe reklamen på det sosiale nettverket.

Artikkelen er lagt til i din leseliste.

Såkalte adblock-tjenester hindrer visningen av nettannonser og fører til store tap for selskaper som selger annonser.

I et blogginnlegg skriver Facebook at de framover kommer til å bruke ny teknologi for å omgå reklameblokkeringer. Dermed blir brukere med adblock-programvare likevel nødt til å se reklame når de besøker det sosiale nettverket.

– Noen adblock-selskaper tar imot penger for å vise reklamer de tidligere blokkerte – en praksis som i beste fall er forvirrende for folk, og som reduserer finansieringen til journalistikk og andre gratistjenester som vi bruker på nettet, heter det i innlegget, som er ført i pennen av visedirektør for Facebooks reklame- og forretningsplattform Andrew Bosworth.

I første omgang gjelder det nye reklameregimet på Facebook for PC-brukere. Facebook-appen er allerede immun mot reklameblokkering, mens mobilbrukere som besøker Facebook gjennom nettleseren fortsatt kan bruke adblock.

Les også: Adblock-sjefen: - Ja, vi er hatet (DN+)


Overvåkningsøkonomien  (DN+)

En adblock-blocker er neppe løsningen  (DN+)

Mest sett på DNtv nå

Mest sett på DNtv nå

Debatt Stengt 

Nattestengt 2300-0700: Debatten i DN er stengt mellom klokken 2300 og 0700. Vi ønsker deg velkommen tilbake.