Det norske produksjonsselskapet står blant annet bak TV 2-suksessen «Petter uteligger», som fulgte Petter Nyquist gjennom 52 dager som uteligger i Oslo.

Serien samlet i snitt over 600.000 seere og fikk Gullruten for beste dokumentarserie og publikumsprisen 13. mai i år.

Schjerven er styremedlem i selskapet som produserer serien, og eide frem til desember 2015 25,5 prosent av aksjene i produksjonsselskapet. Ifølge årsregnskapet solgte han 70 prosent av aksjene i fjor, noe som ga en gevinst på rundt 2,5 millioner kroner. Oppgjørstidspunktet er i 2016.

- Det stemmer at gevinsten var på rundt 2,5 millioner. Jeg har ikke så mange tanker om det annet enn at jeg synes det var en ok pris for nedsalget jeg måtte gjøre for å få den nye eierkabalen til å gå opp. Dette er et selskap vi startet i 2007, og som nå har blitt et utrolig fint og viktig produksjonsselskap med mange gode produksjoner, skriver Schjerven i en epost til DN. 

Det var det danske mediekonsernet Monday Media som tok over aksjemajoriteten i produksjonsselskapet tidligere i år, etter at produksjonsbyrået Både Og solgte seg ut for en ukjent sum.

Millionutbytte

Petter Nyquist hadde stor suksess med TV 2-serien «Petter uteligger». I 52 dager var han uteligger i Oslo.
Petter Nyquist hadde stor suksess med TV 2-serien «Petter uteligger». I 52 dager var han uteligger i Oslo. (Foto: TV 2)
Monday Media ledes av Lasse Hallberg, og kjøpte også NRK-programleder Erik Solbakkens produksjonsselskap, Norsk Fjernsyn, i fjor.

Schjervens aksjeselskap Tjarribald ble fusjonert med hans andre selskap, Kjotum, i 2015, og endte med et overskudd på rundt 2,7 millioner kroner. En million ble avsatt til utbytte, mens 1,7 millioner ble overført til egenkapital. Fjorårets resultat, som kun viser tall fra overtakende selskap, viser derfor ikke sammenlignbare tall, ifølge årsregnskapet.

Foredragsvirksomhet

Schjerven opplyser i regnskapet at selskapets formål er investering i aksjer, fast eiendom, konsulentvirksomhet, foredragsvirksomhet og annen virksomhet knyttet til media og underholdning.

- Vi utvikler alt selv og lager alt fra bunnen av på gamlemåten, og hadde lenge lett etter en ny hovedaksjonær med riktig innstilling til det vi driver med, og som hadde tilstrekkelig bransjepondus og økonomi til å løfte oss videre. Det fant vi i Monday Media. Monday Media kjøpte min andel av nedsalget, skriver Schjerven.

- Hva er dine planer videre for selskapet?

- Mine planer er å bli i selskapet. Jeg er fortsatt medeier og styremedlem. Jeg er også fortsatt delaktig i produksjoner på huset. Det er her jeg vil være. Her er det utrolig mange fine folk som det er særdeles givende å jobbe med. Jeg håper vi kan fortsette å produsere viktig og underholdende til folket på Teddy-måten.

 

LES OGSÅ:Rakettvekst for digitale reklamekjøp

Ifølge Plan-B, som er Schjervens bookingkontakt, holder han blant annet det humoristiske foredraget «språk og kommunikasjon», som er en vandring i språkets og kommunikasjonens verden.

Han er også kjent fra tv-programmer som «Typisk deg», «Tingenes tilstand» og «Eva og Adam».

 

 

Lese mer om medier, nett, teknologi? Følg @DN_Etterbors og @marcushusby på Twitter.  Du kan også følge DN Etterbørs på Facebook

 

Se video:

Slik fanget han alle pokémonene
Nick Johnson fra New York ble i begynnelsen av måneden den første i verden har fanget dem alle. I hvertfall alle de 145 pokémonene som så langt er tilgjengelig i mobilspillet Pokémon Go.
01:06
Publisert:
 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.