– Vi har god erfaring med bloggerne, som på en troverdig måte har vist frem lydbokappen vår slik de bruker den – med bilder og beskrivelse, sier daglig leder i Storytel, Håkon Havik.

Storytel er en app med en abonnementstjeneste for lydbøker og e-bøker. For en fast månedssum får brukeren ubegrenset tilgang på alle bøkene i katalogen. Storytel har det siste året kjørt omfattende markedskampanjer som har gjort dem synlige på boards i bybildet og på kino-, tv- og radio. Men én av kampanjene som har gitt best resultater, er betalte innlegg hos Norges mest profilerte bloggere.

– Strategien har vært å bygge opp merkevaren ved å være tungt tilstede i offentligheten. Rundt høytider og ferietid, da folk gjerne leser mer, har vi kjørt kampanjer med bloggere, sier markedssjef Fride von Porat.

Hun mener miksen av disse to tingene har vært med på å skaffe Storytel en stor økning i antall abonnementer. De har nå 30 000 abonnementer i Norge. 5000 av disse vet de at er rekruttert av bloggere som Caroline Berg Eriksen, Marna «Komikerfrue» Haugen og bloggende profiler som Jenny Skavlan og Tone Damli.

– Kanskje man først har lagt merke til Storytel i en tv-reklame eller på bussen. Da blir det lettere å hoppe på bølgen når man også ser at Caroline Berg Eriksen snakker om det, sier Fride von Porat.

Omsetningsvekst

Blogger Caroline Berg Eriksen har lagt ut fem sponsede innlegg på sin blogg og flere innlegg på bildedelingstjenesten Instagram der hun anbefaler tjenesten. Bloggerne legger ved en egen kampanjekode, merket med deres navn, som gir leserne én testmåned og Storytel muligheten til å måle effekten av bloggmarkedsføringen.

Fotballfrue, Caroline Berg Eriksen står bak en av Norges største blogger. Foto: Klaudia Lech
Fotballfrue, Caroline Berg Eriksen står bak en av Norges største blogger. Foto: Klaudia Lech (Foto: Dagens Næringsliv)
Ifølge årsregnskapet til Storytel AS har selskapet hatt en omsetningsvekst på 18 millioner fra 2014 til 2015 – fra 2 til 20 millioner kroner. Riktignok er 2015 selskapets første fullstendige driftsår, ettersom selskapet ble stiftet i februar 2014. Til tross for veksten, leverer Storytel et negativt driftsresultat på 3,5 millioner kroner. I årsberetningen står det at det «må sees i sammenheng med høye markedsføringskostnader for å etablere selskapet på det norske markedet».

– Driftsresultatet er en følge av at vi har eiere som har ambisjoner om kraftig vekst – og dermed et stort markedsføringsbudsjett. Vi har ambisjoner om å gå i null i 2016, sier daglig leder Havik.

50 000 per innlegg

Storytel har samarbeidet med bloggnettverkene United Influencers, Adlink og Playblogg og har betalt fra 1500 til 50.000 for hvert enkelt sponsede innlegg – avhengig av antall bloggfølgere. Toppbloggerne, som Caroline Berg Eriksen, har fått 50.000 for hvert av de fem innleggene, uavhengig av hvor mange abonnenter hun rekrutterer. Ifølge markedssjefen har Berg Eriksen skaffet flest lydboklesere til tjenesten – og 50 prosent fortsetter å være abonnenter også etter gratisperioden.

Caroline Berg Eriksen blogger om Storytel i hver ferie. Det får hun 50 000 per innlegg for.
Caroline Berg Eriksen blogger om Storytel i hver ferie. Det får hun 50 000 per innlegg for.
– Vi ser at gode bilder og inngående beskrivelser er avgjørende, i tillegg til bokanbefalinger. Vi så at Jojo Moyes bok ble ekstra populær etter at Eriksen anbefalte den, sier hun.

Marna «Komikerfrue» Haugen har både lagt ut innlegg og laget video for Storytel.
Marna «Komikerfrue» Haugen har både lagt ut innlegg og laget video for Storytel.
Når Storytel velger ut bloggerne er de opptatt av å velge ambassadører som har et kjent fjes og en troverdighet knyttet til produktet – de må selv synes det er et spennende produkt å skrive om. Eriksen tok de først kontakt med etter at hun selv hadde omtalt Storytel uoppfordret.

Jenny Skavlan har lagt ut reklame for Storytel både på sin blogg og på Instagram.
Jenny Skavlan har lagt ut reklame for Storytel både på sin blogg og på Instagram.
– Dette er en tjeneste som jeg personlig virkelig har stor nytte av. Jeg har alltid elsket å lese bøker, men med årenes løp har timeplanen rett og slett ikke tillatt meg tiden til dette lenger, sier Caroline Berg Eriksen til DN.

Det er lydbøkene som står for den største delen av omsetningen i Storytel. E-bøker står bare for 2,5 prosent av det totale salget. Ifølge Havik viser deres undersøkelser at folk heller vil ha trykte bøker enn å lese e-bok. Han tror lydbøkenes fremvekst også kan sees i sammenheng med oppblomstringen av podkaster og deres økende popularitet.

– Vi ser den trenden internasjonalt også – med en nedgang i e-boksalg og økning i lydboksalg. Vi er inne i lydbokens tidsalder, sier han.

Storytel startet opp i Sverige og er nå også etablert i Norge, Danmark, Nederland, Finland og Polen. Svenske Affärsvärlden skriver at Storytel doblet omsetningen fra første til andre kvartal i år og at antallet abonnenter vokste med 13400 personer bare i Sverige. Ifølge Havik ser utviklingen i Norge ut til å gå samme vei – med en forventet dobling i abonnementer årlig.

– Positiv utvikling

Konkurrenten Lydbokforlaget AS gikk med millionunderskudd i 2011, 2012 og 2013. Men i 2014 ble minus snudd til pluss. Utviklingen de siste tre årene skyldes blant annet økt digitalsalg. Årsregnskapet fra 2015 viser 48,5 millioner i inntekter mot 51 millioner året før. Driftsresultatet viser et overskudd på 6,3 millioner mot 5,3 millioner i 2014. Halvparten av salget er digitalt via nettbutikken og en egen app der man kan kjøpe og laste ned én og én lydbok.

– Per juli i år har 127.000 personer lastet ned lydbokappen vår fra Google Play eller App-store. Appen ble lansert høsten 2014 og har vokst jevnt, sier forlagssjef Ann Kristin Vasseljen.

Hun sier det er vanskelig å få eksakte tall på aktive brukere, men at de med sikkerhet kan si at 39.000 personer har logget inn og tatt i bruk siste versjon av appen – fra 2015.

– Merker dere konkurransen fra relativt nyoppstartede Storytel?

– Foreløpig har det vært en positiv utvikling hos begge selskaper, og jeg tror det er plass til oss begge fremover. Storytel har hatt enorme markedskampanjer, som jeg tror har åpnet øynene til folk for lydbøker generelt – enten om det er den ene eller andre appen, sier hun.

 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.