I løpet av de siste dagene har blant annet fagbladet Journalisten og Nett­avisen-redaktør Gunnar Stavrum delt det ikoniske bildet fra Vietnamkrigen av skrekkslagne barn på Facebook. Facebook fjerner bildet fordi det bryter med deres retningslinjer om nakenhet.

Reaksjonene er å rope på mer ytringsfrihet og tydeligere retningslinjer fra Facebook. Tilsynelatende mener disse ellers svært oppegående menneskene at Facebook har et redaktøransvar eller burde anerkjenne seg selv som en medieplattform. De får blant annet gehør fra presseetikkekspert Gunnar Bodahl-Johansen i fredagens utgave av Dagens Næringsliv.

Men Facebook har ikke et redaktøransvar, og er også ekstremt tydelige på dette selv. Det vet norske redaktører svært godt. Likevel har norske medier holdt seg for nesen og gitt fra seg sitt eget redaktøransvar til Facebook ved å gjøre seg stadig mer avhengige av Facebook som formidlingskanal. De har pisset i buksen for å holde seg varme, og nå er det i stedet blitt ganske kaldt.

På grunn av den tøffe situasjonen digitalisering har ført mediene ut i, kan man forstå at de har gjort dette. Men kritikken mot Facebook for at de praktiserer sine retningslinjer, uansett hvor uklare og lite i tråd med norsk etablert praksis er, faller da også på steingrunn.

Norske redaktører bærer et betydelig ansvar for at Facebook har fått den posisjonen det har fått i norsk offentlighet. De har med viten og vilje implementert Instant Articles, de har flyttet kommentarfeltene sine over til Facebook, og de bruker det aktivt som en formidlingskanal. De har dermed aktivt bidratt til å gi Facebook den makten Gunnar Bodahl-Johansen advarer mot.

Vi har alle bidratt til å gi Facebook denne makten, men ansvaret er større for redaktørene.

For å gi Facebook mer makt er et direkte brudd på det aller første avsnittet i redaktør­plakaten, hvor det står at «en redaktør skal alltid ha frie mediers ideelle mål for øye.

Redaktøren skal ivareta ytringsfriheten og etter beste evne arbeide for det som etter hans/hennes mening tjener samfunnet».

Gjennom sin utstrakte bruk av Facebook, og ved å til dels gjøre seg selv avhengige av tjenesten, uansett hvor prekær deres økonomiske situasjon er, har norske redaktørstyrte medier aktivt bidratt til å gi Facebook betydelig makt over norsk offentlighet. Det er ekstremt uheldig, og veldig trist. Men man må plassere ansvaret der det faktisk ligger, og det er ikke i Menlo Park.

Mats Silberg, innholdsrådgiver i Trigger.

Les hele avisen(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.