Den norske storfilmen «Løvekvinnen», med et budsjett på hele 80 millioner kroner, ser ikke ut til å ha særlig godt drag på kinopublikummet.

Filmen hadde kinopremiere fredag. Men under 10.000, eller 9.870 for å være nøyaktig, valgte å se filmen på kino i åpningshelgen.

Inkludert førpremierer og tidligere visninger har nesten 11.000 sett filmen så langt.

LES OGSÅ: BT: Sportssjef konstaterer at «de gylne tidene i TV 2 er over»

Budsjettet for «Løvekvinnen» er trolig det største for en norskprodusert film siden «Kon-Tiki», som kom i 2012 og kostet 93 millioner kroner.

Ny slutt

«Løvekvinnen» er basert på en roman ved samme navn av Erik Fosnes Hansen fra 2006, men med nyskrevet slutt.

Historien starter i en norsk stasjonsby i 1912, der en jente blir født med lysegult hår over hele kroppen. Moren dør i barsel og faren, stasjonsmesteren, klarer ikke å forholde seg til et barn som er så annerledes.

Halvparten av det han håpet på

Produsent John M. Jacobsen i Filmkameratene innrømmer at besøket ikke er som han hadde håpet på.

- Det er halvparten av det vi hadde håpet på. Vi har aldri trodd at denne filmen ville bli «Max Manus», men vi trodde den ville få bedre besøk. Men det vi vet er at den spiller veldig bra for publikum, sier Jacobsen.

Terningkast 4

Regissør Vibeke Idsøe, som også er produsent Jacobsens samboer, har høstet flere terningkast fire av anmelderne.

Men i VG landet terningen på tre og i DN var oppfatningen at «vi kommer ikke helt under pelsen på hovedpersonen.»

Helgens vinner på kino ble forøvrig Disney/Pixar-oppfølgeren «Oppdrag Dory», som solgte over 60.000 billetter.

Flernasjonal samproduksjon

«Løvekvinnen» er en samproduksjon mellom Filmkameratene og tyske Gifted Films West, Tre Vänner i Sverige og Zentropa i Danmark.

Solgt ute

Lenge før premieren på norske kinoer sist fredag, ble «Løvekvinnen» presentert under Berlinalen i vinter.

Det nordiske salgsselskapet Trust Nordisk meldte ifølge Rushprint om forhåndssalg til Benelux-landene (September Film Rights), Sør-Amerika (California Films), det tidligere Jugoslavia (Cinemania Groupicon), Tyrkia (Sinema TV Yay, VE PROD) og Hong Kong (EDKO Films).

Ifølge NRK hadde 40 land kjøpt rett til å vise filmen før premieren i Norge.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.