Det siste året har det poppet opp selskaper som tjener penger på å formidle «påvirkere» til annonsører. I følge DNs oversikt finnes det minst ni slike selskaper. Profilerte bloggere og Instagram-personligheter kan få 50.000 kroner for et enkelt reklameinnlegg. Men mens de fleste jakter kjendiskontoer i sosiale medier, ønsker gründerne i Peersway seg reklameplass hos folk flest. Ukjente mennesker kan registrere seg og få betalt for å skrive rosende innlegg eller poste bilder av ulike produkter.

– Spennende. Folk vil ha lette penger, og dette er en måte å tjene penger på noe du allerede driver med, sier Instagram-bruker Vilde Øygarden (20).

DN møter Øygarden og venninnen Aisha Fiaz (18) på gaten, sistnevnte er mer usikker på forretningsideen.

– Jeg tror brukeren legger mer vekt på det dersom en blogger med mange følgere poster noe om et produkt, sier Fiaz.

Påvirker

John Arne Riise og Tone Damli postet nylig bilder og tekst på sosiale medier av at de setter stor pris på Farris.

Kjendiser som disse blir gjerne kalt for en «influencer» – et engelsk lånord som nå blir brukt om mennesker som via sin profil på blogger eller i sosiale medier har påvirkningskraft.

Det siste året har det vokst frem flere selskaper som forsøker å gjøre penger på å formidle «påvirkere» til annonsører, men Peersway går den andre veien og ønsker seg reklameplass på profilene til folk flest. Selskapet har fått én million kroner i støtte gjennom Forskningsrådets «Forny Student»-ordning og 50.000 kroner fra Innovasjon Norge.

Mens kjendisene tjener gode penger, må en vanlig bruker ta til takke med et sted mellom 200 og 400 kroner for et innlegg, ifølge gründer Erlend Miller (43).

– Du registrerer deg på vår side. Så sjekker og verifiserer vi profilen din. Deretter gir vi deg en verdi ut ifra endel parametere. Så vil du få en brief fra annonsørene som velger deg ut om hva du skal gjøre og når du skal gjøre det. Og så får du betalt i løpet av to uker, forklarer Miller.

Annonsører har til nå gjerne brukt konkurranser eller andre oppfordringer for å få brukerne til å reklamere for dem på sosiale medier – helt gratis. Men det har gitt annonsørene mindre kontroll, og i noen tilfeller har det gått ordentlig galt.

Reklametopp skeptisk

Reklametoppen Christian Steen, som nylig sluttet som sjef i reklamebyrået SMFB, mener bruken av påvirkere kan fungere godt, dersom kjendisen har nøyaktig riktig publikum som produktets målgruppe. Men han tror det er dumt å forsøke å kjøpe vanlige folks lojalitet på denne måten.

– Jeg tenker umiddelbart at dette er en dårlig idé, som motiverer feil type mennesker til å tjene penger på feil type premisser, sier Steen.

Gründerne Erlend Miller og Arnab Guha Majumdar i Peersway har fått én million kroner fra Forskningsrådet. Foto:
Gründerne Erlend Miller og Arnab Guha Majumdar i Peersway har fått én million kroner fra Forskningsrådet. Foto: (Foto: Øyvind Elvsborg)
Han mener det allerede er mulig å få tak i store grupper av mennesker med spesielle interesser eller spesifikke behov gjennom sosiale medier – uten å betale for det med noe annet enn en god idé.

Steen mener Peersways idé medbringer en stor risiko for annonsører.

– Desperate merkevarer vil sikkert prøve denne muligheten, men ideen om å outsource din merkevare til mannen i gaten er og blir en risikosport, sier Steen.

Det er gründer Erlend Miller uenig i.

– Når du selger et produkt, har du allerede gitt fra deg kontrollen. Dersom en kjendis gjør noe dårlig med merkevaren din, blir det spredt overalt med en eneste gang. Dersom en person med 500 følgere på Instagram gjør noe rart med merkevaren din, gjør man veldig liten skade. Feilmarginen er veldig lav, og vi ser at de beste brukerne våre bruker tid på hvert eneste bilde, sier Miller.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.