Vi benytter cookies på DN.no til analyseformål, tilpasning av innhold og annonser og for å videreutvikle våre tjenester.Les mer her.

VGs digitalredaktør Ola Stenberg er ikke imponert over forretningsmodellen til Facebooks Instant Articles. Han utelukker ikke at VG trekker seg ut fra nyhetstjenesten som er lansert av Mark Zuckerbergs selskap. Foto: Elin Høyland/Justin Sullivan/AFP
VGs digitalredaktør Ola Stenberg er ikke imponert over forretningsmodellen til Facebooks Instant Articles. Han utelukker ikke at VG trekker seg ut fra nyhetstjenesten som er lansert av Mark Zuckerbergs selskap. Foto: Elin Høyland/Justin Sullivan/AFP les mer

Facebook

Skuffet over Facebook-produkt

Stadig flere norske og internasjonale nettaviser nedprioriterer Facebooks nyhetsprodukt, Instant Articles. – Det utgjør hverken penger eller trafikk som er verdt å snakke om, sier VGs digitalredaktør Ola Stenberg.

Artikkelen er lagt til i din leseliste.

Facebooks nyhetstjenester

  • Instant Articles – Medie­husene publiserer artikler direkte på Instant Articles, istedenfor å linke tilbake til sine egne hjemmesider. Mediehusene sitter igjen med 100 prosent av annonseinntektene de selv selger på plattformen og 70 prosent av annonsene Facebook selger. Tjenesten lar Facebook-brukere lese hele saker direkte i Facebook på mobil og har rask lastetid og gjennomført design.
  • Facebook Mentions – Live in Mentions lar brukerne eller mediehusene strømme video direkte fra Facebook. Samtidig kan følgerne stille spørsmål. Washington Post brukte denne tjenesten for å informere sine lesere om en større snøstorm i forrige uke.
  • Notify – Mobilappen Notify lar brukere abonnere på nyhetsstrømmen til valgfrie nyhets­organisasjoner som samarbeider med Facebook. Når disse legger ut spesielle nyheter, får du beskjed på mobilen gjennom korte pushmeldinger.
Vis mer
I april fikk alle norske mediehus lov til å publisere nyhetsartikler direkte i Facebooks mobilapp.

Innsalget fra Facebook var lynrask lastetid, gjennomført design og økte annonseinntekter for mediehusene.

Etter å ha testet det i snart et halvt år, er VG langt fra imponert over effekten av nyhetsproduktet.

Lite penger å tjene

– Vi har gått systematisk til verks og testet seksjon for seksjon på Instant Articles via VGs Facebook-side. Et stort volum med innhold totalt. Men vi har sett svært liten – eller ingen effekt – rent trafikkmessig. Det utgjør heller ingen penger som det er verdt å snakke om, sier Stenberg.

– Er du overrasket?

– Ja, litt fordi bransjen i Norge – og internasjonalt – var så overbevist om at dette kom til å forandre mye. Men det har det ikke gjort. Likevel har Instant Articles satt lastetid på agendaen. Nettsider går rett og slett for tregt å laste ned, noe som også vi i VG jobber kontinuerlig med, sier VG-redaktøren.

Facebooks Instant Articles kan gjenkjennes med lynikonet i høyre hjørnet av saken. Foto: Facebook/faksimile
Stenberg utelukker ikke at de slutter å publisere saker i Facebooks nyhetsprodukt.

– Det oppleves feil å ha fokus på Instant Articles nå. Det kan hende det er elementer ved produktet som er verdt å se nærmere på. Men jeg har fått de samme rapportene fra våre kolleger i Aftonbladet og andre europeiske mediehus det siste halvåret, sier han.

LES OGSÅ: Facebook-robot gikk berserk

Store forskjeller

Nettavisen.no er et av mediehusene som har publisert flest saker på Instant Articles siden lanseringen. Bare siden mandag har mediehuset publisert over 120 saker i Instant Articles på Facebook – mot VG som kun har publisert en nyhetsartikkel.

Direktør for forretningsutvikling Pål Nisja-Wilhelmsen sier det er usikkert om Nettavisen kommer til å poste like mye i Facebooks Instant Articles i tiden fremover – på grunn av både klikk- og lav inntjening rent økonomisk.

– Personlig trodde jeg det skulle få større effekt på deling. Men vi har hverken sett noen økning i deling eller lesertall etter at vi begynte å publisere saker direkte i Facebook. I mai vedtok vi at det skulle teste ut dette i fire måneder, så får vi ta en gjennomgang i oktober om vi skal kutte ned på aktiviteten, sier han.

– Hvor mye penger ligger det i Instant Articles for Nettavisen?

– Det finansierer ikke et glassbygg i Bjørvika. Men det kan nok betale en del av julebordet vårt, humrer Nisja-Wilhelmsen.

Flytter innhold eksternt

I mai skrev daværende digital redaktør i Aller Media, Jan Thoresen følgende om Instant Articles på Twitter:

«Dette kommer til å endre nettaviser for alltid og snu opp ned på styrkeforholdet i publiseringindustrien».

Thoresen, som i dag er administrerende direktør og ansvarlig redaktør i sol.no, står fortsatt for uttalelsen. Han beskriver lanseringen av Instant Articles som et paradigmeskiftet i mediebransjen – til tross for at nyhetsproduktet ikke er blitt den suksessen mange trodde på forhånd.

– Det å publisere innhold utenfor sin egen nettside var en stor endring. Nå trodde jeg det skulle komme flere tjenester av denne typen raskere. Men Dagbladet har allerede flyttet alle sine videoer over på Youtube, og i fremtiden tror jeg vi kommer til å se flere slike løsninger, sier han.

LES OGSÅ: Takker nei til Snapchat

Selv beskriver han Facebook-resultatene i Dagbladet som «helt greie».

– Vi trodde trafikken skulle bli høyere. Men den er helt lik andre artikler vi poster på Facebook. Inntjeningen er derimot nok til at vi kommer til å fortsette med det. Facebook selger andre annonser enn det vi gjør selv. Derfor er dette en hyggelig «business» for oss, sier han.

Viser til mobilnettet

Thoresens kollega og konserndirektør for digitale medier i Aller Media, Stephan Granhaug, tror også rask mobilnett i Norge kan være noe av årsaken til at brukerne ikke prioriterer Instant Articles-saker foran andre saker.

– De fleste i Norge sitter på veldig gode mobilnett, og det kan nok ha bidratt til at sakene ikke har fått høyere trafikk.

Facebook har ikke besvart DNs henvendelser i denne saken.

 

Lunken interesse

Ifølge nettstedet Digiday.com har også internasjonale mediehus kuttet ned på bruken av Instant Articles på Facebook. Både National Geographic og NBC News sier til nettstedet at de har begynt å poste færre saker i nyhetstjenesten. Mediegiganter som New York Times har en mer analytisk tilnærming til tjenesten, og poster færre rene nyhetsartikler i tjenesten, men heller flere lange magasinartikler, skriver Newswhip.

 

Lese mer om medier, nett, teknologi? Følg @DN_Etterbors og @marcushusby på Twitter.  Du kan også følge DN Etterbørs på Facebook

 

Se video:

 

Mest sett på DNtv nå

Etterbørs VG Nettavisen Dagbladet Aller Facebook
Bli Varslet

Ikke gå glipp av noe!

Du kan få en epost hver gang vi skriver om dette.

Mest sett på DNtv nå