De to konkurrentene i det norske designmarkedet har gang på gang de siste årene møtt hverandre i konkurranser om nye kunder og priser.

Nå er det klart at Scandinavian Design Group kjøper hele Brandlab, design- og merkevarebyrået som brukes av kunder som Norges Bank, Felleskjøpet, Finn og Sparebank 1-gruppen.

– Det er nok mange som vil kjenne på det at vi skal gå fra å være konkurrenter til å være på samme lag. Men det tror jeg er naturlig i prosesser som dette, sier daglig leder Hans Martin Megård i Brandlab.

Han blir nå Norden-sjef i Scandinavian Design Group, etter å ha vært daglig leder i Brandlab siden 2009.

Brandlab-partnerne Monna Elisabeth Nordhagen og daglig leder Hans Martin Megård kontrollerer alle aksjene i Brandlab.

– Sammen med resten av ledelsen i Brandlab har sett etter en partner for å bli et større fagmiljø, med større tyngde til å håndtere tyngre kunder, som vi begynner å få veldig mange av. Den prosessen har konkludert med det som skjer nå. SDG og Brandlab er veldig kompatible, sier Megård.

Tyst om pris

Daglig leder i Scandinavian Design Group i Norge, Jannicke Øiaas, sier byrået kjøper 100 prosent av aksjene i Brandlab.

Hun forteller at grunnen til oppkjøpet ikke bare handler om å bli større og mer robuste.

- Med dette oppkjøpet får vi et stort tverrfaglig designmiljø, som gjør at vi kan ta et bredere grep om koblingen mellom merkevare, kundeopplevelse og tjenestedesign, sier Øiaas.

Megård vil ikke gå ut med prisen Brandlab-eierne selger for. Brandlab omsatte i 2015 for 31,1 millioner kroner, med et driftsresultat på 2,7 millioner kroner. Selskapet hadde en byråinntekt – salgsinntekter minus varekostnader – på 25 millioner kroner. Scandinavian Design Group omsatte i 2015 for 42 millioner kroner.

Etter to år med negative driftsresultater endte driftsresultatet i null i 2015. Selskapet har kunder som Rema 1000, KLP og Fotballforbundet.

– Med rundt 50 mennesker i Norge blir vi nå det klart største design- og merkevarebyrået i Norge, sier Megård.

Brandlab vant tidligere i år «Årets Byrå» i kategorien «Åpen klasse», i undersøkelsen som ble gjennomført av DN i samarbeid med det svenske analyseselskapet Regi. Det betyr at Brandlab scoret høyest på kundetilfredshet i denne kategorien.

Les også: Cappelen Damm kapret Jaglands maktkamper

Nye eiere

SDG, som har vært en del av reklamegrupperingen McCann i Norden, fikk i vår nye eiere. Inn på eiersiden i McCann i Norden kom det serbiske byrånettverket I & F, og morselskapet i grupperingen heter nå I & F McCann Group.

Toppsjef i selskapet i Norden er Richard Bonner-Davies, mens grunnlegger er den serbiske artisten og reklamemannen Srdjan Saper.

– Jeg har tidligere vært en del av det internasjonale byråsystemet til WPP, og har ikke hatt noe ønske å gå tilbake i det. Kulturen Richard og Srdjan representerer er et lite, faglig og entreprenørdrevet selskap, sammenlignet med et stort internasjonalt konglomerat. Det at de gjør disse grepene som det første store grepet de gjør i Norden, viser at de vil samarbeide om design- og merkevarebygging, sier Megård.

Les også: Foreslår skjønnhetskonkurranse for å treffe unge tv-seere (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Følg markedet med DN Investor
 

Se DNtv:
- Obama-regjeringen er korrupt som djevelen
01:42
Publisert:

Hvem vinner den siste president-debatten?
Det nærmer seg den siste debatten mellom Donald Trump og Hillary Clinton. Den skal foregå her på University of Nevada i Las Vegas.
01:52
Publisert: