Året startet dårlig for Dagens Næringsliv og morselskapet NHST, men i tredje kvartal var det klar bedring, viser ferske kvartalstall.

- Det er hyggelig å få resultatfremgang. Vi er en av få medier som klarer å vokse, sier konsernsjef Gunnar Bjørkavåg, som oppsummerer kvartalet finansielt som "ikke verst".

Det er tøffe tider i mediebransjen, som har opplevd et kraftig fall i annonseinntektene. En rekke selskaper gjennomfører nedbemanninger i år, og dette har også blitt gjort i NHST.

Fra 19 til to prosent fall

Inntektene i kvartalet økte med 7 prosent til 316 millioner sammenliknet med samme kvartal i fjor. Men justert for salg og kjøp av virksomheter var veksten på 3 prosent, og justert for valuta var veksten nede i én prosent.

Kutt i kostnader bidro til å øke driftsresultatet (EBITDA) fra 4 til 23 millioner kroner i kvartalet.

Bjørkavåg trekker særlig frem salget av abonnementer som positivt, men han bemerker også at det har vært et "fallende fall" i annonseinntektene gjennom året. Annonseinntektene falt med hele 19 prosent i årets første kvartal og ti prosent i andre kvartal, mens det i tredje kvartal bare falt med to prosent.

- Er dette midlertidig eller en mer langvarig trend?

- Jeg tror annonseinntekene vil fortsette å falle, men utsikten er fryktelig kort, sier Bjørkavåg, som er forsiktig med å spå.

 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.