Aviskonsernet har vekst i både brukerinntekter og trykkeriinntekter, men annonseutviklingen beskrives som krevende. De samlede annonseinntektene har falt med 20 prosent i tredje kvartal til 138 millioner kroner.

Annonseinntektene flyttes over til programmatisk kjøp, sosiale medier og søk som gir en bred nedgang i alle kanaler og kategorier for mediehusene i Polaris Media. Utfordringene er størst for de største mediehusene Adresseavisen og Sunnmørsposten. Mediehusene har imidlertid sterk vekst i programmatisk annonsesalg, men fra et lavt nivå.

Kostnadene er redusert med 20 millioner kroner i kvartalet, men det kompenserer ikke fullt ut for inntektsnedgangen.

Konsernet varslet tidligere i år at de skal iverksette resultatforbedrende tiltak i størrelsesorden 300 millioner kroner innen 2020, nesten halvparten av dette skal få effekt allerede neste år.

En vesentlig del av resultatforbedringene vil skje i form av nedbemanning. De ansatte har fått et tilbud med frist til 1. november for å løse nedbemanningen frivillig for 2017.

Polaris Media kaller seg det ledende mediekonsernet fra Nordfjord til Finnmark. I alt 35 mediehus inngår i konsernet, blant dem Adresseavisen, Sunnmørsposten og Harstad Tidende.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.