- Det har vært mye snakk om at vi ikke har promotert «Skam». Det er ikke sant, sa P3s Håkon Moslet på Mediekonferansen fredag.

Der snakket han og prosjektleder for Skam i NRK, Marianne Furevold Boland, om hvordan Skam ble en suksess til tilhørere fra medie- og reklamebransjen.

Les også: Disse kan vinne priser på mediefesten i Tønsberg

- Vi hadde en veldig spesifikk promostrategi, som ikke handlet om å ha kostbare promoer. Dersom vi hadde hatt promoer mellom Nytt på Nytt og Skavlan ville foreldrene gått inn på gutte- og jenterommene og spurt barna om de hadde fått med seg den nye serien, men vi mente at målgruppen selv måtte oppdage det selv, sa Moslet.

Les også: Ny «Skam»-sesong «sniklansert» midt på natten

Grundig research

NRK saumfarte blant annet sosiale medier som Instagram og Snapchat, og gjennomførte spørreundersøkelser, 50 dybdeintervjuer, og besøkte skoler og skolerevyer i researchen før suksessen.

NRK-serien «Skam» har fått skryt for å være innovativ i sin bruk av sosiale medier. Her er William og Noora fra sesong to. Foto: Skjermdump
NRK-serien «Skam» har fått skryt for å være innovativ i sin bruk av sosiale medier. Her er William og Noora fra sesong to. Foto: Skjermdump (Foto: NRK)
 

Da serien skulle begynne å sendes, slapp NRK en teaservideo om serien kun til noen enkelte grupper:

  • En fangruppe til NRK Super-serien «Jenter».
  • Mange som var med på audition til serien fikk videoen.
  • Alle skuespillerne som endte opp i serien fikk også videoen.

Disse tre gruppene spredde deretter videoen, og flere og flere begynte å følge med.

- Det var en viktig del av suksessen, fordi vi skapte en lojalitet til serien, sa Moslet.

Les også: - Denne medisinen står absolutt på dopinglisten. Og pakningen er i dette tilfellet godt merket

Flere dansker

Serien har vunnet et drøss med priser, og blitt solgt til flere land.

Foreløpig er det Danmark som har trykket serien tettest til sine bryst.

Moslet kunne fredag avsløre at det i september var flere danske brukere som så «Skam» på NRKs nett-tv-plattform, enn det var nordmenn. Og selv om dette var utenfor sesong i Norge, så er veksten i antall unike brukere enorm:

Den første uken i sesong 1 hadde NRK 24.682 brukere.

Siste uke i sesong 2, i juni i år, hadde NRK over 1,2 millioner unike brukere som fulgte dramaet mellom William og Noora.

Les DN Etterbørs' saker fra Mediekonferansen:

- Vi er helt avhengige av mediene

Google-topp til VG-direktør: - Jeg skjønner at dere tenker vi er skumle  (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.