VGs digitalinntekter steg fra 150 millioner kroner i 2015 til 160 millioner kroner i 2016.

Verre for Torry Pedersen er det at papirinntektene fortsatte fallet - og landet på 241 millioner kroner i tredje kvartal - 51 millioner kroner lavere enn året før.

Les også: Bedre resultat enn ventet for Schibsted

Inntektene faller

Totalinntektene til VG falt dermed med 41 millioner kroner, til 401 millioner kroner i tredje kvartal. Driftsresultatet før av- og nedskrivninger (ebitda) lå i VG på 66 millioner kroner i tredje kvartal, mot 74 året før.

For hele året så langt er VG-inntektene redusert med over 100 millioner kroner, fra 1.354 milliarder kroner til 1.251 milliarder kroner så langt i år.

Men bak tallene ligger også kostnadskutt. Ifølge kvartalsrapporten har VG kuttet kostnader med ni prosent i løpet av året.

Annonsekrise

Schibsted har stolte tradisjoner som mediehus, men har over mange år satset hardt og hatt god uttelling på å skape nye digitale tjenester. 

Papiravisenes inntekter fortsatte imidlertid å falle i tredje kvartal.

Schibsted må bokføre et annonsefall på 28 prosent i abonnementsavisene Aftenposten, Bergens Tidende, Stavanger Aftenblad og Fedrelandsvennen.

Schibsteds abonnementsavisene har skrudd litt på kranene og tilbyr mer innhold bak betalingsmur - og har ifølge årsrapporten økt brukerinntektene digitalt.

Det kan være en av årsakene til at også de digitale annonseinntektene faller - faktisk enda sterkere enn papirannonsene  - med 30 prosent digitalt mot 27 prosent på papir.

De svenske avisene Aftenbladet og SvD gjør det langt bedre, med oppgang på nett og fall på henholdsvis 20 og 11 prosent på papirannonser.

Her er Schibsted-tallene:

(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.