Vi benytter cookies på DN.no til analyseformål, tilpasning av innhold og annonser og for å videreutvikle våre tjenester.Les mer her.

Ekte annonser ble lest av falske lesere på falske nettsteder

Reklamesvindel. Ifølge WhiteOps skal svindlerne ha brukt botnet til å skape opp til 300 millioner falske videoreklamevisninger per dag, melder CNBC. Visningene ble aldri sett av mennesker. Foto: Vogue.com
Reklamesvindel. Ifølge WhiteOps skal svindlerne ha brukt botnet til å skape opp til 300 millioner falske videoreklamevisninger per dag, melder CNBC. Visningene ble aldri sett av mennesker. Foto: Vogue.com les mer

Markedsføring

Avslører reklamesvindel for 1,6 milliarder kroner

Cybersikkerhetsfirmaet White Ops har avslørt et omfattende svindelnettverk som skal ha dratt inn mer enn 1,6 milliarder kroner fra det automatiserte, digitale reklamemarkedet.

Artikkelen er lagt til i din leseliste.

Med kodenavnet «Methbot» er svindelen gjennomført ved hjelp av et sinnrikt system med flere bestanddeler: 

  • Infiserte nettverk av datamaskiner, såkalte botnet. 
  • Over 250.000 falske nettsider som ingen ekte mennesker noengang besøkte. 
  • 500.000 ip-adresser kjøpt fra to av de fem regionale internettregistrarene som administrerer tildeling av ip-adresser i verden.

Sikkerhetsfirmaet White Ops publiserte en rapport om «Methbot»-svindelen som fikk bred omtale tirsdag, blant annet på CNN.

Navnet har svindeloperasjonen fått på grunn av referanser til det syntetiske, narkotiske stoffet meth (metamfetamin) i programvarekoden.

Økonominettstedet Forbes omtaler avsløringen som den «største reklamesvindelen noensinne».

Skulle se ut som ekte mennesker

De falske ip-adressene som var kjøpt inn av svindlerne bak «Methbot» ble i neste omgang konfigurert slik at det skulle se ut som «seerne» satt på ulike steder spredt over hele USA.

Det ble også laget programvare som fikk datamaskinene til å «oppføre seg som mennesker» når de kikket på de ekte reklamevideoene annonsørene hadde betalt for å få vist.

Videoreklame på anerkjente nettsteder er det reklameformatet det er aller størst betalingsvilje for blant annonsørene.

Med sitt system skal «Methbot»-svindlerne ha klart å utgi seg for å representere anerkjente nettsteder som Huffington Post, Economist, Fortune, ESPN, Vogue, CBS Sports og Fox News når de la sine videovisninger ut for salg på de digitale reklamebørsene.

Slik fungerer Methbot-svindelen, ifølge cybersikkerhetsfirmaet White Ops. Foto: White Ops

Tre-fem millioner dollar dagen

Nettverket skal ha tjent mellom tre og fem millioner dollar daglig på å selge slike videovisninger.

Men istedet for å dukke opp foran øynene på en Vogue-leser eller en som besøkte nettstedet til Fox News, ble reklamevisningene vist på falske sider som ikke inneholdt  annet enn helt nødvendige elementer for å gjennomføre reklamevisningen. 

De ekte mediehusenes servere var det aldri noen kontakt med.

Etterforskerne i White Ops sporet Methbot til kriminelle som opererer ut fra Russland.

Selskapet skriver også at svindelen er så integrert i de ulike lagene i det digitale reklamemarkedet, at den eneste måten å stanse den på er å gjøre detaljer om operasjonen offentlig kjent slik at berørte parter kan ta nødvendige grep for å beskytte seg. 

Derfor publiserer selskapet et vedlegg til rapporten med en komplett liste over ip-adresser som tilhører «Methbot», hvilke falske domener som er brukt, og alle berørte nettadresser (URL'er). 

Mest sett på DNtv nå

Mest sett på DNtv nå

Debatt 

DN vil gjerne at du deltar i debatten og diskuterer denne saken. Vi ønsker en god og saklig debatt, og krever at du debatterer under fullt navn. Innlegg skrevet med anonyme brukernavn og kallenavn vil bli slettet. Av sikkerhetsmessige årsaker sletter vi også poster med linker. Debatten modereres underveis. Vi fjerner innlegg som vi mener ikke hører hjemme i det offentlige rom.

Med vennlig hilsen
Amund Djuve, sjefredaktør