Vi benytter cookies på DN.no til analyseformål, tilpasning av innhold og annonser og for å videreutvikle våre tjenester.Les mer her.

Ragnar Kårhus ruster opp tv-tilbudet til Canal Digitals satellitt-kunder - og øker prisen. Foto: Marte Christensen
Ragnar Kårhus ruster opp tv-tilbudet til Canal Digitals satellitt-kunder - og øker prisen. Foto: Marte Christensen les mer

Tv

Canal Digital øker prisen på Familiepakken, men inkluderer all norsk fotball på alle skjermer

Canal Digital putter fotball inn i Familiepakken som over halvparten av kundene har i dag. Aksepterer alle prisøkningen på 50 kroner måneden, kan Telenors inntekter øke med 160 millioner kroner.

Artikkelen er lagt til i din leseliste.

Administrerende direktør Ragnar Kårhus i Canal Digital presenterte torsdag selskapets nye tv-tilbud til satellitt-tv-kunder fra Telenors hovedkvarter på Fornebu.

- Kundene kan velge mellom direktesendt lineært tv-innhold, i kombinasjon med strømmetjenester på alle skjermer, sier Kårhus. 

Store omveltninger

Utspillet kommer i et tv-marked som er i full endring. 

En av hovedtrendene er yngre seeres flukt fra lineære tv-kanaler til strømmetjenester fra Netflix, NRK, TV 2 Sumo, Viaplay og HBO Nordic.

- Våre kunder kan i dag sitte hjemme i stua, foran den store skjermen, ta det med seg i bilen på bussen eller på hytten, om de har bredbånd der. Vårt primære produkt er det å gi kundene våre tv-innhold via satellitt, sier Kårhus.

Presentasjonen ble  avholdt kort tid etter at Telenor-topp Sigve Brekke hadde kunngjort en omfattende reorganisering av telekjempens ledelse.

Fotball kan gi millionvekst

Telenor vil forsøke å nå ut med norsk toppfotball til et bredere publikum enn tidligere ved å legge alle kamper fra både Eliteserien og Obosligaen inn i den såkalte Familiepakken.

Samtidig øker de prisen på denne Familiepakken med 50 kroner i måneden.

I dag har 60 prosent av Canal Digitals drøye 450.000 parabol-tv-kunder Familiepakken.

Canal Digital håper naturlig nok å få flest mulig av disse til å kjøpe den oppgraderte Familiepakken. Hvis alle slår til, og dermed ender opp med å betale 50 kroner mer i måneden, kan det gi det en økt omsetning for Canal Digital på over 160 millioner kroner i løpet av et år.

Mer innhold, høyere pris

Grunnstammen i et Canal Digital-abonnement er som tidligere Norgespakken til 269 kroner i måneden.

For å få tilgang til norsk fotball i 2016, måtte man i tillegg kjøpe TV 2 Sport Premium-pakken til 449 kroner i måneden.

Ønsket man ikke det, kunne man velge en utvidet kanalpakke med 41 «familiekanaler» for 149 kroner ekstra per måned.

I år vil Kårhus og fotballrettighetshaveren, som er TVNorge-eier Discovery Networks Norway, ikke legge norske fotballkamper bak en like høy «betalingsmur».

I stedet legger Canal Digital all fotballen inn i en oppgradert Familiepakke, og øker prisen på denne med 50 kroner til 199 kroner per måned.

Også flere Champions League-kamper legges inn i den sportsmettede Familiepakken.

Canal Digital vil altså forsøke å lokke den som vil se norsk fotball til å kjøpe grunntilbudet - Norgespakken - til 269 kroner, og i tillegg Familiepakken til 199 kroner per måned. Sluttsummen blir 468 kroner per måned.

Inkludert i Familiepakken er også en rekke andre tilbud, samt muligheten til å strømme fotball og annet innhold på alle skjermer når man selv vil.

Kårhus putter også nyervervde strømmerettigheter til 60 av de mest sette og kjente Disney-filmene inn som en del av Familiepakken, og sier seks av filmene vil bli byttet ut hver måned.

- Vi inkluderer alle kampene til alle kundene som har familiepakken, og sender dem også ut i strømmetjenesten live, sier Kårhus.

Krafttak for fotball

Ragnar Kårshus karakteriserer det nye innholdstilbudet som et krafttak for norsk fotball – både for Eliteserien og Obosligaen.

Selskapet vil imidlertid også tilby en pakke med bare sportskanaler, som inkluderer eliteseriefotball og Obosligaen, til 99 kroner per måned i tillegg grunnkostnaden på 269 kroner månedlig for Norgespakken.

Kunder som ikke er interessert i sport, men bare vil se filmer og serier - må velge Norgespakken til 269 og Familiepakke Underholdning til 149 per måned.

Da får man imidlertid ikke noe sport med – og mister kanaler som Eurosport, som tidligere var i Familiepakken.

Store endringer

Endringene i tv-markedet ryster ikke bare tv-kanaler som NRK, TV 2, TVNorge og TV3, men også de store distributørene av tradisjonelle tv-sendinger, som Telenor-eide Canal Digital og TDC-eide Get.

Kabel-tv-selskapene må nå åpne for å selge tv-pakker og bredbåndstilkobling som to separate produkter til forbrukerne. 

Tidligere har det vært umulig for kundene å kutte de månedlige kostnadene ved bare å kjøpe bredbånd - og heller velge hvilket innhold man skal strømme selv.

Forbrukermyndighetene har kalt dette tvunget koblingssalg, og har presset på for å få kabelselskapene til å slutte, noe de motvillig er i ferd med å gjøre. 

Samtidig har TV 2 varslet en kraftig satsing på sin egen strømmetjeneste TV 2 Sumo, som i dag har rundt 300.000 kunder.

Mest sett på DNtv nå

Etterbørs Medier Fotball Kabel-tv Canal Digital Kabel Canal Digital Tv
Bli Varslet

Ikke gå glipp av noe!

Du kan få en epost hver gang vi skriver om dette.

Mest sett på DNtv nå

Debatt Stengt 

Nattestengt 2300-0700: Debatten i DN er stengt mellom klokken 2300 og 0700. Vi ønsker deg velkommen tilbake.