Vi benytter cookies på DN.no til analyseformål, tilpasning av innhold og annonser og for å videreutvikle våre tjenester.Les mer her.

David M. Zaslav er konsernsjef i Discovery Communications. Foto: Fred Prouser/Reuters/NTB Scanpix
David M. Zaslav er konsernsjef i Discovery Communications. Foto: Fred Prouser/Reuters/NTB Scanpix les mer

Medier

TVNorges amerikanske eier økte inntektene og resultatet i USA, men ikke i resten av verden

Discovery Communications leverer svakere internasjonale resultater, blant annet grunnet høyere kostnader knyttet til sportsinnhold og nedskrivninger i Nord-Europa.

Artikkelen er lagt til i din leseliste.

Det var med stor overraskelse at administrerende direktør i Discovery Networks i Norge og Sverige, Harald Strømme, trakk seg i forrige uke.

Etter det DN erfarer trakk Strømme og den ferske digitalsjefen Sindre Østgård seg fordi de opplevde seg overkjørt og detaljstyrt av den amerikanske eieren, Discovery Communications.

I dag leverte nettopp Discovery Communications i dag sine tall for hele 2016. Totalt omsatte mediekonsernet for 6,5 milliarder dollar i 2016, mot 6,4 milliarder dollar året før.  Totalt leverte Discovery-konsernet et driftsresultat på 2.038 millioner dollar i 2016, mot 1.985 millioner dollar i 2015.

Discoverys resultater i Norge for 2016 er foreløpig ikke klare, opplyser kommunikasjonsdirektør Espen Skoland i en sms til DN.

Solgte Radio Norge-eier

Inntektene til Discovery Communications kommer i hovedsak fra Discoverys amerikanske og internasjonale tv-kanaler, som hver bringer inn litt over 3 milliarder dollar. 

Det er Discoverys amerikanske tv-kanaler, deriblant Discovery Channel, TLC og Animal Planet som er selskapets gullkalver, og som sørget for vekst med to prosent på topplinjen. 

Men årsrapporten viser at Discoverys inntekter utenfor USA falt med to prosent i 2016, noe som tilsvarer 52 millioner dollar. Det skyldes ifølge selskapet hovedsakelig to ting: Valutaeffekter og salget av SBS Radio til Bauer Media. 

SBS Radio eide i Norge blant annet Radio Norge, som er en av de største kommersielle radiokanalene i Norge, men ble solgt til Bauer i juni 2015.

Discovery Networks Norway

  • Discovery Networks Norge er en norsk mediegruppe.
  • Konsernets omsetning var 1,6 milliarder kroner i 2015.
  • Eier er det amerikanske tv-nettverket Discovery Communications. 
  • Tv-huset består i hovedsak av åtte kanaler: Flaggskipet TVNorge og de syv sekundærkanalene Fem, Max, Vox, TLC, Discovery Channel, Eurosport og Eurosport Norge. Og strømmetjenesten Dplay.
  • Tine Austvoll Jensen er ansatt som ny administrerende direktør i selskapet etter Harald Strømme.
Vis mer

Sportsrettigheter tynger resultatet

Discovery skriver også at driftskostnadene hos deres tv-selskaper utenfor USA, Discovery International Networks, økte med ni prosent om man tar bort valutaeffektene og radiosalget, som en følge av økte kostnader til sportsrettigheter og produksjonskostnader, nedskrivninger av innholdet, særlig i nettopp Nord-Europa, samt høyere lønns- og markedsføringskostnader.

Derfor falt Discovery Internationals' driftsresultat før av- og nedskrivninger (OIBDA) med 12 prosent, fra 961 millioner dollar i 2015 til 848 millioner dollar i 2016. Tar man bort effekten fra valutaendringer og SBS Radio-salget, var fallet på tre prosent.

TV Norge-eieren kjøpte i desember 2015 rettighetene til den norske Eliteserien i fotball, i en avtale som er verdt 2,4 milliarder kroner over seks år.

Discovery Networks i Norge omsatte i 2015 for 1,6 milliarder kroner, med et resultat på 222 millioner. Det var en økning på topplinjen, men et resultatfall på rundt 100 millioner kroner, grunnet deres økte satsing og kostnader på sport.

Mest sett på DNtv nå

Mest sett på DNtv nå

Debatt 

DN vil gjerne at du deltar i debatten og diskuterer denne saken. Vi ønsker en god og saklig debatt, og krever at du debatterer under fullt navn. Innlegg skrevet med anonyme brukernavn og kallenavn vil bli slettet. Av sikkerhetsmessige årsaker sletter vi også poster med linker. Debatten modereres underveis. Vi fjerner innlegg som vi mener ikke hører hjemme i det offentlige rom.

Med vennlig hilsen
Amund Djuve, sjefredaktør