Vi benytter cookies på DN.no til analyseformål, tilpasning av innhold og annonser og for å videreutvikle våre tjenester.Les mer her.

VG Partnerstudio ledes av salgssjef Wenche Klundseter, daglig leder Jonas Ibsen Brynildsrud og innholdssjef Svein Arne Haavik.  Foto: Mikaela Berg
VG Partnerstudio ledes av salgssjef Wenche Klundseter, daglig leder Jonas Ibsen Brynildsrud og innholdssjef Svein Arne Haavik.  Foto: Mikaela Berg les mer

Reklame

VGs «gjøkunge» dro inn 44 millioner på innholdsmarkedsføring

VGs satsing på innholdsmarkedsføring skapte splid i avisens redaksjon og opprør i pressekretser. Nå har kritikken stilnet, mens inntektene har skutt i været.

Artikkelen er lagt til i din leseliste.

Etter første fulle driftsår passerte VG Partnerstudio, som produserer annonsørinnholdet på VGs nettsider, 44,2 millioner kroner i omsetning og leverte 10,8 millioner kroner i overskudd.

– Vi er en oppstartsbedrift, og det er ikke mange «start-ups» som kan vise til slike tall etter bare ett år. Men vi har distribusjonen til VG i ryggen, og det skaper forventninger til at vi også må lykkes, sier daglig leder Jonas Ibsen Brynildsrud i VG Partnerstudio.

– Og nå skal vi doble omsetningen. Men vi vet ikke helt hvor lang tid det tar ennå, sier innholdssjef Svein Arne Haavik.

VG Partnerstudio

  • VGs satsing på såkalt innholdsmarkedsføring, som i dette tilfellet betyr innhold i form av saker som ligner på VGs redaksjonelle artikler, men sponset eller støttet av en kommersiell samarbeids­partner.
  • VG er blitt felt to ganger i Pressens Faglige Utvalg (PFU) etter å ha publisert saker fra VG Partnerstudio. Den første for reklamesaken om filmen «Bølgen», hvor PFU mente merkingen var for dårlig. Den samarbeidet med Rema 1000, hvor PFU konstaterte at innholdet kunne forveksles med VGs journalistiske presentasjon.
  • Avdelingen er ikke en del av VG-redaksjonen, men flere tidligere journalister og redaksjonelle medarbeidere jobber i partnerstudioet, som er skilt ut som et eget aksjeselskap.
  • Startet med fire medarbeidere i midten av august 2015, men har nå utvidet til 15 ansatte.
Vis mer

Kritikken haglet

Det førte til sterke reaksjoner både internt og ekstern da VG begynte å produsere det mange kalte reklamejournalistikk sommeren 2015. Flere mente satsingen visket ut skillet mellom annonsørinnhold og journalistikk, og noe av den sterkeste kritikken mot innholdsmarkedsføring kom også på VGs egen kommentarplass.

– En redaksjonell gjøkunge som er ikledd et fjollete navn fra den anglofiserte språket i pr- og konsulentbransjen, og som på norsk like godt kunne ha fått navnet reklamejournalistikk, skrev VGs mangeårig kommentator Anders Giæver under tittelen «journalistikk på tilbud» i VG.

Pressens Faglige Utvalg (PFU), som behandler klager mot pressen i presseetiske spørsmål, har også felt VG to ganger for dårlig merking av reklamesaker fra partnerstudioet.

Brynildsrud mener kritikken fra egne rekker, og andre presseeksperter i mediebransjen, har vært med å drive produksjonsselskapet fremover.

– Det var en periode det kom kritikk fra absolutt alle kanter. Til slutt tenkte vi bare: «Fy fader, nå kan du ta gift på at vi skal lykkes». Det bidro til et veldig sterkt samhold, sier han.

Ansatte ble uglesett

Haavik, som har 25 års erfaring fra den redaksjonelle delen i VG, forteller at både han og resten av ledelsen brukte kritikken bevisst for å bygge kultur og lagfølelse blant de ansatte.

– Det var «oss» mot «alle andre» – også internt i VG. Men det var nok de unge journalistene, som kom fra VGs egen redaksjonen, som følte mest på det og ble mest uglesett. For oss «seniorer», var det derfor viktig å være lynavledere for den verste stormen og bygge det til noe positivt, sier han.

– Hvordan så du på den kritikken utenfra – og det Anders Giæver skrev i VG?

– Mye av kritikken som kom var basert på manglende kunnskap. Vi så jo ganske tidlig at det i skjæringspunktet mellom det kommersielle og redaksjonelle hadde funnet noe veldig effektfullt. Når det gjelder Giæver, så har jeg stor respekt for hans fagkunnskap, og han ser jo at dette er blitt viktig for VG, sier Haavik.

VGs kommentator Anders Giæver. Foto: Heiko Junge/NTB Scanpix

Til DN sier Anders Giæver at han ikke angrer på det han skrev om innholdsmarkedsføring i 2014.

– Jeg har ikke forandret mening. Jeg synes fortsatt det er uheldig at journalistikk og markedsføring blandes sammen. Men VG har funnet en form som gjør at du ganske greit ser forskjellen. VG Partnerstudio har også vært flinke, og jeg er en tilhenger av inntektene de bidrar med, sier Giæver.

– Det er ikke sånn at jeg er imot lønn, legger han muntert til.

Kongesak skapte klikkrekord

Kritikken til tross, VGs reklamesaker har vært oppe blant de mest leste sakene på VG.no. Ifølge tall fra VG Partnerstudio ble historien om opptakten til filmen «Kongens Nei» en av nettavisenes mest leste saker med over 660.000 visninger på en knapp uke.

– Jeg mener at vi leverer et produkt som er ganske høyverdig, rent innholdsmessig. Men vi har også sagt nei til flere kunder fordi vi mener at historien de prøver å fortelle ikke har vært gode nok, sier salgssjef Wenche Klundseter.

VG Partnerstudio, årsresultat 2016 (i MNOK) 2016 2015 Endring
Omsetning 44,3 - -%
Driftsresultat (ebit) 10,8 - -%
Resultat før skatt 10,8 - -%

Mest sett på DNtv nå

Etterbørs Medier VG Pressens Faglige Utvalg Anders Giæver VG Partnerstudio Reklame
Bli Varslet

Ikke gå glipp av noe!

Du kan få en epost hver gang vi skriver om dette.

Mest sett på DNtv nå