Vi benytter cookies på DN.no til analyseformål, tilpasning av innhold og annonser og for å videreutvikle våre tjenester.Les mer her.

Reklame for blant annet Forsvaret har dukket opp før videoer på Youtube med naziinnhold (skjermdump). Nå tar Youtube nye grep. Foto: Marcus Husby
Reklame for blant annet Forsvaret har dukket opp før videoer på Youtube med naziinnhold (skjermdump). Nå tar Youtube nye grep. Foto: Marcus Husby les mer

Teknologi

Nå blokkerer Youtube reklame fra kanaler med færre enn 10.000 visninger

Vil rydde opp etter skandalen.

Artikkelen er lagt til i din leseliste.

Google har vært i hardt vær etter at det ble kjent at reklamefilmer fra norske og internasjonale selskaper dukker opp før Youtube-videoer med ekstremt innhold.

Når disse annonsene blir sett, genererer de inntekter for brukerne som står bak videoene med ekstremt innhold. Det har ført til at store, internasjonale annonsører de siste ukene har trukket seg fra nettstedet, til søkemotorgigantens store fortvilelse.

Søkemotorgiganten varslet tidligere denne uken flere tiltak for å forhindre at annonser havner foran Youtube-videoer med ekstremt innhold.

Og sent torsdag kveld opplyste Youtube at videokanaler på siden deres nå må ha over 10.000 visninger totalt før selskapet vil plassere reklamer i videoene deres. Dette er en stor endring i selskapets tidligere retningslinjer.

Tiltaket Youtube, som er eid av Alphabet's Google, nå gjør, kommer som følge av klagestrømmen fra norske og internasjonale selskaper.

Reklamekroner på avveier

  • The Times, Bloomberg og Financial Times har avslørt at reklamefilmene til flere store annonsører og merkevarer dukker opp før Youtube-videoer med ekstremt innhold.
  • Internasjonalt har dette ført til at storannonsører som AT & T, Verizon, Volkswagen, McDonalds, L’Oreal og Marks & Spencer har valgt å trekke sine reklamekjøp fra Google, som eier Youtube, de siste ukene.
  • I Norge har reklamefilmer fra Telenor, Forsvaret, Maxbo, Orkla og Nissan dukket opp før videoer med hatytringer og ytterliggående meninger.
  • Youtube-brukere sitter igjen med en liten sum penger for hver annonse som spilles av før deres video starter, noe som kan ha ført til at annonsører indirekte har finansiert brukere som legger ut videoer med hatinnhold.
Vis mer

Etter at flere annonsører begynte å boikotte videonettstedet, har Google brukt ressurser på maskinlæring og kunstig intelligens for å forbedre sine tjenester. I tillegg har «et stort antall» ansatte fått i oppgave å merke videoer med upassende innhold, og umiddelbart fjerne annonsene foran disse.

Mest sett på DNtv nå

Mest sett på DNtv nå

Debatt Stengt 

Nattestengt 2300-0700: Debatten i DN er stengt mellom klokken 2300 og 0700. Vi ønsker deg velkommen tilbake.