Vi benytter cookies på DN.no til analyseformål, tilpasning av innhold og annonser og for å videreutvikle våre tjenester.Les mer her.

Daglig leder Nils Ketil Andresen i Youtube-nettverket Nordic Screens forsøker å bli et vindu annonsører kan nå unge mennesker gjennom når disse ser stadig mindre lineær tv.  Foto: Gunnar Lier
Daglig leder Nils Ketil Andresen i Youtube-nettverket Nordic Screens forsøker å bli et vindu annonsører kan nå unge mennesker gjennom når disse ser stadig mindre lineær tv.  Foto: Gunnar Lier les mer

Markedsføring

Åpner reklamevindu til de unge

Youtube-nettverket til TV 2-utbryterne i Nordic Screens nær doblet omsetningen i fjor. 

Artikkelen er lagt til i din leseliste.

– Lineær tv er ikke død, men det oppstår parallelle verdener for de ulike generasjonene, sier daglig leder Nils Ketil Andresen (54) i Nordic Screens. 

I 2014 sa han opp etter 22 år i TV 2 for å satse på Youtube. Nordic Screens har samlet en stall av 1500 store og små Youtube-kanaler. Håpet til selskapet er at annonsører fremover vil bli avhengig av dem om de vil nå unge forbrukere.

Røde tall, høy veksttakt

Totalt omsettes det reklame for i overkant av 19 milliarder kroner i Norge, ifølge Institutet för reklam och mediestatistikk. Foreløpig ender lite av det hos Youtube-nettverkene. Men veksttakten er stor.

  • I 2015 omsatte Nordic Screens for 8,1 millioner kroner, med et underskudd før skatt på 5,3 millioner. 
  • I fjor vokste omsetningen til 15 millioner kroner. 
  • I løpet av årets første fire måneder har selskapet allerede omsatt for like mye som i hele fjor. 

Selskapet er fortsatt inne i en vekstfase hvor det koster mer enn det smaker. Årsregnskapene er ennå ikke klare, men Andresen bekrefter at selskapet gikk med underskudd også i fjor. 

– Målsetningen er å gå mot break-even i år. Vi håper på det, sier Andresen.

Også Nordic Screens to svenskeide konkurrenter vokser fort. United Screens omsatte for 81,7 millioner svenske kroner i fjor, opp 50 prosent fra året før. Splay har ikke levert tall for 2016, men omsatte for 53,9 millioner svenske kroner i 2015, opp 150 prosent fra året før.

I fjor sommer arrangerte Nordic Screens Youtube-sommerskole på House of Nerds i Oslo. Youtuberen Truls Valsgård (til venstre) er en veldig populær lærer for de over hunder ti-tolvåringene. Daværende direktør for programavdelingen i TV 2, Trond Kvernstrøm, leverte neste generasjon på Youtubeskolen. I september samme år forlot Kvernstrøm TV 2 for å starte et nytt reklame- og produksjonsbyrå som skal satse på levende bilder. Foto: Marte Christensen

36 prosent økning i nettvideo-reklame

Mediebyråene har brukt 77 millioner kroner på nettvideoreklame så langt i år, ifølge Mediebyråforeningen. Det er 36 prosent mer enn på samme tid i fjor.

Daglig leder Maria Aas-Eng (39) i mediebyrået Red Media Consulting sier det enn så lenge hovedsakelig er digitale reklamebudsjetter som bytter kanal, heller enn at tv-kanalene mister annonsører. Summen brukt på tradisjonell tv-reklame er nemlig også opp ti prosent så langt i år.

– Men vi har større og større problemer med å nå de yngre målgruppene i de tradisjonelle medier, sier Aas-Eng. 

Hun sier de merker en kraftig økningen i annonsører som ønsker å bruke videokanaler på nett, og internettprofilene som driver dem, for å markedsføre seg.

Aas-Eng mener samtidig det i dag er altfor mye gammeldags tv-reklame på internett.

– Du må ikke tro at du kan flytte tv-reklame rett over på nett. Det funker ikke, sier Aas-Eng.

Produserer reklamen selv

Det siste er Andresen i Nordic Screens enig i. Økonomien i Nordic Screens baserer seg i liten grad på salg av reklameplasser forut for Youtube-videoene, på fagspråket kalt pre-rolls.

– Pre-rolls er ingen viktig del av vår inntektsstrøm. Den utgjør i alle fall ikke mer enn 20 prosent av inntektene, sier Andresen.

Selskapet tjener i stedet størsteparten av pengene sine som reklameprodusent.

Truls Valsgård lager talkshows, musikkvideoer, og spiller dataspill. Da en annonsør som Hemsedal Skisenter ville nå unge forbrukere, sendte de Valgsgård ut på ski og laget humorvideoer av det, heller enn å sende tradisjonelle reklamefilmer foran videoene hans. Foto: Per Ståle Bugjerde

Til høsten betaler Valgdirektoratet Youtube-nettverket 1,1 millioner kroner for å la de små og store Youtube-stjernene snakke om politiske temaer som engasjerer dem i et forsøk på å få flest mulig førstegangsvelgere til å stemme.

Civita har også hentet inn Nordic Screens i et prosjekt hvor fire unge mennesker skal utforske norsk næringsliv og utfordringene for velferdsstaten i fremtiden. Alt de fire gjør, dokumenteres gjennom Snapchat, Instagram, Facebook, Youtube og en egen nettside. Regningen tar arbeidsgiverorganisasjonene NHO, Finans Norge, Virke, Spekter og Norges Rederiforbund.

– Vi går fra å være en kanal hvor du kan putte markedsføring, til å produsere markedsføringsinnholdet deres, sier Andresen. 

Gapet mellom gammel og ung

SSB la nylig frem sin årlige undersøkelse om nordmenns medievaner. Den viser at nordmenn fortsatt ser mye tv. To tredjedeler av befolkningen ser tv på en vanlig dag, og vi ser i snitt oppunder to timer. Men det åpner seg et stadig større gap mellom generasjonene.

– Du får en splittelse mellom de eldste, hvor tv-konsumet ikke går voldsomt ned, og de yngste, hvor det faller drastisk. For mange markedssjefer blir det en kompliserende faktor.

<iframe id="datawrapper-chart-Du4gM" src="//datawrapper.dwcdn.net/Du4gM/2/" frameborder="0" allowtransparency="true" allowfullscreen="allowfullscreen" webkitallowfullscreen="webkitallowfullscreen" mozallowfullscreen="mozallowfullscreen" oallowfullscreen="oallowfullscreen" msallowfullscreen="msallowfullscreen" width="100%" height="500"></iframe><script type="text/javascript">if("undefined"==typeof window.datawrapper)window.datawrapper={};window.datawrapper["Du4gM"]={},window.datawrapper["Du4gM"].embedDeltas={"100":845.8,"200":643.8,"300":566.8,"400":536.8,"500":520.8,"600":499.8,"700":499.8,"800":499.8,"900":499.8,"1000":482.8},window.datawrapper["Du4gM"].iframe=document.getElementById("datawrapper-chart-Du4gM"),window.datawrapper["Du4gM"].iframe.style.height=window.datawrapper["Du4gM"].embedDeltas[Math.min(1e3,Math.max(100*Math.floor(window.datawrapper["Du4gM"].iframe.offsetWidth/100),100))]+"px",window.addEventListener("message",function(a){if("undefined"!=typeof a.data["datawrapper-height"])for(var b in a.data["datawrapper-height"])if("Du4gM"==b)window.datawrapper["Du4gM"].iframe.style.height=a.data["datawrapper-height"][b]+"px"});</script>
Embed: Mediebarometer tv-seing

Mest sett på DNtv nå

Mest sett på DNtv nå

Debatt 

DN vil gjerne at du deltar i debatten og diskuterer denne saken. Vi ønsker en god og saklig debatt, og krever at du debatterer under fullt navn. Innlegg skrevet med anonyme brukernavn og kallenavn vil bli slettet. Av sikkerhetsmessige årsaker sletter vi også poster med linker. Debatten modereres underveis. Vi fjerner innlegg som vi mener ikke hører hjemme i det offentlige rom.

Med vennlig hilsen
Amund Djuve, sjefredaktør