Vi benytter cookies på DN.no til analyseformål, tilpasning av innhold og annonser og for å videreutvikle våre tjenester.Les mer her.

Administrerende direktør Maria Aas-Eng i Red Media Consulting kan feire at byrået er Årets Byrå andre år på rad. Foto: Per Thrana
Administrerende direktør Maria Aas-Eng i Red Media Consulting kan feire at byrået er Årets Byrå andre år på rad. Foto: Per Thrana les mer

Markedsføring

Til topps for andre gang på rad

Mediebyrået Red Media Consulting forsvarte førsteplassen fra fjorårets Årets byrå. I reklamekategorien gikk Kitchen til topps for første gang.

Artikkelen er lagt til i din leseliste.

Kåringen Årets Byrå ble arrangert for andre gang i Oslo Konserthus tirsdag ettermiddag, og for andre gang på rad gikk mediebyrået Red Media Consulting til topps i sin klasse.

Byrået, som ledes av administrerende direktør Maria Aas-Eng, er dermed mediebyrået som vurderes høyest av sine kunder i undersøkelsen gjennomført av det svenske analysebyrået Regi, i samarbeid med DN.

– Vi ser både flere deltagende byråer og flere svar blant landets kommunikasjonskjøpere, noe vi er glade og stolte over. Årets studie omfatter over 900 kundebedømminger av 53 byråer, i syv ulike kommunikasjonsdisipliner, sier administrerende direktør Pia Grahn i Regi.

Mens Red Media Consulting gikk til topps i kategorien for store medier, var det Maxus som gikk til topps i kategorien for mediebyråene med mindre omsetning. 

Iteo fra andre til første

I pr-byråkategorien toppet Iteo foran Wergeland Apenes og Nucleus. Fjorårets vinner, Trigger, var ikke nominert til prisen i år – og både Iteo og WergelandApenes klatret en plass opp fra fjorårets kåring. 

Janicke Angerman Leiren (til venstre) og Tina Jeanette Tharaldsen er nytt lederteam i Iteo. Foto: Iteo

I kategorien var også Norges største pr-byrå, Geelmuyden Kiese, blant de nominerte, men byrået havnet ikke blant topp tre. I åpen klasse endte designbyrået Uniform som vinner.

– Mange av landets byråer får fine vurderinger av sine kunder og konkurransen om de første plasseringene er veldig hard, sier Pia Grahn i Regi.

Kitchen til topps

I den største kategorien for reklamebyråene var det Kitchen som gikk til topps. Byrået, som ledes av bransjeveteran Haakon Dahl og har kunder som Meny og Sparebank 1, endte i 2016 på 2. plass i samme kåring. 

Daglig leder Haakon Dahl i reklamebyrået Kitchen. Foto: Gunnar Lier

  I mellomkategorien i for reklamebyråer, var det Futatsu Industries som gikk til topps, mens HK reklamebyrå gikk til topps i kategorien for de små reklamebyråene.

Aris Theophilakis i Futatsu. Foto: Futatsu

Tre spesialpriser ble også delt ut, for byråene som gikk til topps i de ulike kundekategoriene i undersøkelsen. Spesialprisen for Strategisk kompetanse gikk til Futatsu Industries, mens Anti vant prisen for kreativitet. Iteo, som gikk til topps i pr-kategorien, fikk spesialprisen for digital kompetanse.

Det Aller-eide designbyrået Uniform er gründet av Jan-Otto Jacobsen. Foto: Elin Høyland

– Strategisk kompetanse og kreativitet har alltid vært to av kriteriene i studien og det som kjennetegner de beste konsulentene. Digital kompetanse har de seneste årene seglet opp som en tredje og uunnværlig parameter, og vi har derfor valgt å dele ut spesialpris til de byråene som har kommet best ut i undersøkelsen for dette, sier Grahn.  

Mest sett på DNtv nå

Etterbørs Red Media Consulting WergelandApenes Maria Aas-Eng Geelmuyden Kiese Wergeland Apenes Markedsføring
Bli Varslet

Ikke gå glipp av noe!

Du kan få en epost hver gang vi skriver om dette.

Mest sett på DNtv nå

Debatt Stengt 

Nattestengt 2300-0700: Debatten i DN er stengt mellom klokken 2300 og 0700. Vi ønsker deg velkommen tilbake.