Merkevareselskapet Orkla la onsdag frem tall for tredje kvartal som viser at det underliggende driftsresultatet (ebitda) endte på 909 millioner kroner, mot 871 millioner kroner i tilsvarende kvartal ifjor.

Selskapet leverte dermed et bedre ebitda-resultat enn analytikerne ventet. De trodde på et ebitda-resultat på 871 millioner kroner i kvartalet.

Konsernsjef Åge Korsvold er imidlertid ikke fornøyd med resultatet.

- Fremgangen skyldes i hovedsak oppkjøpte selskaper innen merkevareområdet, og kommer ikke som følge av organisk vekst. Isolert sett er jeg derfor ikke tilfreds med resultatet i kvartalet, men de interne endringsprosessene og integreringsarbeidet med Rieber & Søn går i henhold til planen, sier konsernsjef Åge Korsvold i Orkla i en pressemelding fra selskapet onsdag.

Både driftsresultatet og resultatet før skatt var betydelig svakere enn ventet (se tabell nederst i saken).

Oppkjøp ga vekst
Driftsresultatet i Orkla Foods ble var på 364 millioner kroner i tredje kvartal, mot 312 millioner kroner i tilsvarende periode ifjor. Orkla Foods Norge hadde resultatvekst i kvartalet, men dersom man justerer effekten fra kjøpet av Rieber var det imidlertid en resultatsvekkelse i kvartalet, opplyser selskapet.

Selskapet viser til fremgang for virksomhetene i Sverige, Finland og Baltikum. Samtidig varsler Orkla ytterligere kostnadssynergier fra integrasjonen med Rieber & Søn i fjerde kvartal og i 2014.

Orkla Confectionery & Snacks hadde et driftsresultat i trede kvartal på 185 millioner kroner kroner, mot 212 millioner kroner i samme periode ifjor.

«Det er hard nordisk konkurranse fra andre merkevareselskaper og kjedenes egne merker. Et omfattende program for å skape lønnsom topplinjevekst og kostnads er under utvikling. Det er målsatt at programmet skal bidra til å redusere kostnadene med 300 millioner kroner i løpet av de neste tre årene», opplyser selskapet i pressemeldingen.

Orkla Home & Personal hadde et driftsresultat på 250 millioner kroner i tredje kvartal, mot 216 millioner kroner kroner i tilsvarende periode i 2012.

«Oppkjøpet av Jordan bidro til resultatfremgangen. Integreringen av Jordan i Lilleborg har vært vellykket og ligger foran planen. Lilleborg (Norge) hadde resultatvekst og økte markedsandeler i flere sentrale kategorier. Det var også resultatfremgang for Pierre Robert Group og Orkla House Care», skriver Orkla i meldingen.

Orkla International hadde et underskudd på driften på åtte millioner kroner, mot et underskudd på 15 millioner kroner i tredje kvartal 2012. Orkla Food Ingredients (OFI) hadde et driftsresultat på 77 millioner kroner, mot 59 millioner kroner i samme periode året før.