Kampanjen har som mål å fortelle hva spillerflukten fra Norsk Tipping betyr, nemlig mindre penger til idrett og kulturformål i Norge.

– Spillemidlene er vår viktigste inntektskilde. Pengene har vært med på å bygge det norske samfunn, sier generalsekretær Inge Andersen i Norges Idrettsforbund (NIF) til Aftenposten.

Ifjor opplevde Norsk Tipping en nedgang i omsetningen på 1,3 prosent, tilsvarende 126 millioner kroner. I første kvartal i år fortsatte tendensen, med en nedgang på 4,7 prosent (40 millioner kroner). Dersom tendensen holder seg året ut, vil det bety 200 millioner kroner mindre i omsetning enn året før.

De to siste årene har NIF fått 1,2 milliarder kroner av overskuddet til Norsk Tipping. Det samme får kultur-Norge. Men den potten kommer til å skrumpe inn dersom nordmenn fortsetter å tippe via de utenlandske bookmaker-firmaene i stedet for Norsk Tipping.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.