Samtidig med at Nokia holdt en duknakket Nokia World i London denne uken holdt HTC sin største lansering noensinne i samme by.

To nye telefoner, nye brukeropplevelser og et eget nettsamfunn var blant nyhetene til HTC. Dagensit.no fikk en prat med toppsjefen etter lanseringen.

- Dette er en stor dag for oss. Vi kan fra oktober tilby en mer komplett tjeneste til våre kunder enn før. Interessen fra operatører verden rundt går over all forventning, sier konsernsjef Peter Chou til Dagensit.no.

Han er mer opptatt av å snakke om hva produktene kan gjøre for brukerne enn hvor mange markedsandeler han tror de kan ta.

- Vårt mål er å bli en topp tre produsent innen to til tre år globalt. I mange markeder, som USA, er dette målet allerede nådd. Men jeg er mest opptatt av å skape gode produkter med gode brukeropplevelser for kundene. Treffer man deres behov riktig kommer markedsandeler og omsetning av seg selv, sier Chou til Dagensit.no.

Uten skille
Peter Chou og HTC har sluttet å lage bedriftstelefoner og forbrukertelefoner. De mener den tiden er over.

- Telefonen er blitt en veldig personlig ting. Og alle ønsker omtrent det samme fra telefonen sin uansett om den er betalt av arbeidsgiveren eller ikke. På samme måte som skillet mellom jobb og privatliv viskes ut, viskes også skillet mellom jobb- og privattelefoner ut, sier Chou.

Økosystemet bestemmer
En kamp mellom ulike operativsystemer, eller plattformer, er under oppseiling i mobilbransjen. For når man velger telefon, velger man også en plattform og et økosystem av tjenester og apps. Men Chou står ikke klar med sverdet.

- Dette handler ikke om hvem som har det beste operativsystemet av Apple, Google eller Microsoft. Det handler om hvilket økosystem som kan tilby de beste brukeropplevelsene. Vår oppgave som partner blir å stimulere disse økosystemene, for eksempel med utviklerverktøy og gode telefoner, sier Chou.

Han sier det er viktig for mobilprodusentene å støtte de som lager plattformene, og ikke prøve å lage sine egne økosystemer.

- Vi er ikke store nok til å prøve å være som Apple eller Google. Vi må være deres støttespillere og løfte deres produkter. Ellers skaper vi bare fragmentering og forvirring blant kundene. Det er vår filosofi å være fokuserte og langsiktige, den partneren man kan stole på, sier Chou.

Google-partner
I begynnelsen var HTC et selskap som fokuserte utelukkende på Windows Phone (tidl. Windows Mobile), men da Googles Android operativsystem ble lansert ble HTC også den mest sentrale partneren til Google på området. Årsaken er enklere enn man skulle tro.

- Jeg er god venn med en av grunnleggerne av Android. Faktisk hadde vi ofte diskutert muligheten for å skape et åpent, men avansert operativsystem for mobiltelefoner. Da Google kjøpte Android ble det en lett beslutning, sier Chou.

Han blir litt unnvikende da vi følger opp med spørsmål om hvordan selskapet skal fortsette å ha et like tett samarbeid med både Google og Microsoft.

- Selskaper forandrer seg. Det er umulig for meg å si nå at vi kommer til å være den tetteste partneren til begge plattformene i fremtiden. Det viktigste er uansett hva vi gjør for kundenes brukeropplevelse, sier Chou.

Surfetavler
Et spørsmål mange forventet å få svar på i dag var hva HTC har tenkt å gjøre innenfor surfetavler. Dette fikk vi ikke svar på.

- Vi ser hva de andre gjør innenfor området, men har det foreløpig ikke travelt. Vi har faktisk ikke en nedfelt strategi for surfetavler. Men vi kommer selvsagt til å ha det, sier Chou.

Da Google lanserte telefonen Nexus One under eget merkenavn var det HTC som produserte den. Denne uken skrev Dagensit.no at Google har registrert varemerket Speedbook i en rekke land. Vi vet at det blir et fysisk produkt, men ikke hva slags.

- Kommer dere til å produsere Speedbook for Google slik dere gjorde med Nexus one?

- Jeg har aldri hørt om Speedbook, sier Chou, med overbevisende forvirring i ansiktet.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.