Flyselskapet SAS sine kvartalstall får svært dårlig mottagelse i markedet onsdag. Blodrøde tall som var enda svakere enn forventingene, sender aksjen ned rundt syv prosent.

Likevel er det ikke så ille som det ser ut til, mener analytiker Hans Erik Jacobsen i First Securities.

- Det underliggende resultatet er omtrent som ventet. Tallene bærer preg av store engangskostnader. Det har vi visst om, men det er vel endel som har vært litt vel optimistiske i forhold til inntjeningsevnen i tredje kvartal, sier han til DN.no.

Gigantiske tap
SAS har hatt et tøft år, med askesky og en gigantboten på 660 millioner svenske kroner. Tapene er enorme.

- Hvordan ser du på fremtiden til selskapet?

- Selve trafikkveksten i markedet er god, og SAS sine fly er fulle. Samtidig fortsetter kostnadene å komme ned. Så det er to faktorer som går i riktig retning. Men billettprisnivået er ikke tilfredsstillende, og det skyldes mye kampanjer i markedet - både fra SAS, Norwegian og andre, sier Jacobsen.

Avhenger av dem selv
Det gjør at inntjeningen, selv om den bedres betydelig fra ifjor, fortsatt ikke er på et tilfredsstillende nivå, mener han.

- Så lenge selskapet returnerer til en overskuddsposisjon vil selskapet overleve. Det avhenger av dem selv.

Jacobsen regner med at SAS vil gå i pluss igjen i andre kvartal 2011.

- Men hvorvidt det blir overskudd for 2011 det gjenstår å se, sier han.

Må fylle opp
Han mener selskapene må få på plass tre ting for å komme seg opp igjen:

- De må fylle opp flyene, fortsette å kutte kostnader og dra nytte av det gode markedet fremover gjennom å hente høyere priser. Gjør de det, går det greit, sier han.

Resultatene i SAS fremover vil avhenge av hvor sterk konkurransen blir.

- Man skulle tro at den vil avta noe etterhvert som det ikke settes noe mer kapasitet inn i markedet, i hvert fall ikke i det norske markedet. Vi forventer en god vekst, og da bør flyene bli fullere og prisene komme noe opp, sier han.

Er tøff og blir tøff
Konkurrenten Norwegian laster nå opp med nye fly, og trapper opp på utenlandsrutene.

- Hvordan blir konkurransen med Norwegian fremover?

- Norwegian øker på med kapasitet, men ikke mer i Norge. Det kommer på charter og utenlandsruter. Konkurranseforholdene for SAS er tøffe og kommer til å fortsette å være tøffe, sier han.

Les også:

Knallbra, Kjos!

SAS-slakt på Børsen

Endelig seier til Kjos (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.