Det John Fredriksen-kontrollerte riggselskapet Seadrill har gitt signaler om at de er i samtaler med styret i amerikanske Pride International om å øke Seadrills eierandel i selskapet.

Pride er, i likhet med Seadrill, et av verdens største riggselskaper.

Dermed ligger mye til rette for et gigantoppkjøp i riggsektoren.

Les mer her: Fredriksen tar et steg mot gigantfusjon

Gigantoppkjøp
Dersom det blir noe av et oppkjøp eller en fusjon med den amerikanske riggkjempen, så blir dette et kjøp av de virkelig store dimensjonene.

- Dette vil, hvis det går igjennom, bli et av de største oppkjøpene for et norsk børsregistrert selskap noensinne, sier rigganalytiker Anders Hagen i ABG Sundal Collier.

- Det vil bli et oppkjøp til en verdi av rundt 45 milliarder norske kroner, sier han videre.

Til sammenligning er markedsverdien av Seadrill på rundt 82 milliarder kroner.

Forrige uke frigjorde John Fredriksen gjennom ulike grep i sine investeringer rundt 1,8 milliarder kroner. Det er likevel bare småpenger når man ser på Seadrills planer og ønsker om vekst.

Aksjen i taket
Tirsdag kom meldingen om et mulig videre oppkjøp i Pride- og en mulig fusjon mellom Seadrill og Pride .

Aksjekursen i Seadrill har steget kraftig igår og i dag og har nå passert 199 kroner. Aksjekursen har forlengst passert forrige kurstopp som kom i forkant av lavkonjunkturen fra høsten 2008.

Offensive vekstplaner er noe av det som driver aksjekursen til Seadrill til en all-time high på Oslo Børs onsdag.

Ikke overraskende
Hagen er ikke overrasket over nyheten om fusjonsplaner og sier at dette har Seadrill snakket om i flere år.

- Et oppkjøp av Pride er noe Seadrill har ønsket lenge, sier Hagen og fortsetter:

- Det er nødt til å bli snakk om en vennligsinnet overtakelse av selskapet, da styret i Pride har muligheten til en såkalt poison pill, sier Hagen.



Godt posisjonert for fremtiden
Seadrill har kommunisert en svært offensiv satsning fremover, og har jobbet intensivt med å posisjonere seg for en kraftig oppgang i etterspørselen etter nye, moderne rigger. Etter BP-ulykken i mexicogulfen har Fredriksen og Seadrill investert milliarder i nye dypvannsrigger. Selskapet har dermed vært en av pådriverne i det som anses som en ny riggboom.

Les også: Tror på ny riggboom

Det potensielle nye selskapet vil være i en god posisjon for et fremtidig marked mener Hagen.

- Det viktigste er å møte etterspørselen fra kundene og de etterspør nye rigger og store, ansvarlige leverandører , særlig nå i etterkant av Macondo-ulykken, sier Hagen.

- Den røde tråden til Seadrill er å skape verdi for aksjonærene og det har de lykkes med, sier Hagen.

Seadrill har vært i en gunstig posisjon for å bygge opp en moderne flåte, da det unge selskapet, som ble opprettet i 2005, har mest nye rigger. Seadrill kom inn i riggmarkedet på et gunstig tidspunkt, men mens mange andre nystartede riggselskaper har forsvunnet og blitt kjøpt opp i etterkant, har Seadrill vokst til et gigantisk riggselskap.

Ikke sikkert
Det er imidlertid ikke sikkert at Seadrill kommer til enighet med Pride-styret. da må selskapene se seg om etter andre oppkjøpskandidater eller fortsette sitt oppkjøp av nye rigger.

Dersom Seadrill ikke får gjennomført en fusjon med Pride, tror Hagen at det ennå er andre, mindre selskaper med ny riggflåte som Seadrill kan komme til å sluke. Men Hagen understreker at det ikke er så mange selskaper igjen i det sterkt konsoliderte riggmarkedet.

Det har ikke lyktes DN.no å få kommentarer fra styremedlem Tor Olav Trøim i Fredriksen-sfæren.

Les også: Fredriksen tar et steg mot gigantfusjon

<b>Slutt på riggtørken</b>

<b>Større risiko, større muligheter</b>

<b>- Skjerpede krav fantastisk for Seadrill</b>

Les mer om Seadrills oppkjøp i Pride i 2008: Bakgrunn: Seadrills oppkjøp i Pride (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.