Selv om nordmenn er gode på å klage og på å videreformidle gode og dårlige erf#229er som forbrukere, er vi elendige på å sammenligne priser før vi handler. Det skriver Aftenposten og viser til en rapport fra Statens institutt for forbruksforskning.

At det er viktig å sjekke prisene andre steder, og ikke blindt stole på det som står i salgsannonser, er Forbrukerombudets fagdirektør Jo Torkel Gjedrem overbevist om.

- Den eneste måten du kan sikre deg et godt kjøp på, er å sammenligne prisen i markedet. Ikke se på førprisen eller hvor mye avslaget er, men sjekk prisen på det samme produktet hos konkurrentene.

 

Forskningen fra Lisbet Berg ved Statens institutt for forbruksforskning viser at 69 prosent av dem som sist handlet på salg, ikke hadde sjekket prisen andre steder. Hele fire av ti kom ut fra butikken med en salgsvare de egentlig ikke skulle kjøpe.

Gjedrem i Forbrukerombudet kan fortelle om mange eksempler på førpriser og veiledende priser som ikke kunne dokumenteres som reelle. Det er også en kjent sak å bruke såkalt lokkepriser på varer som i realiteten ikke er på lager.

I sommer ble et leverandør av garderober illagt en tvangsmulkt på 1,5 millioner kroner for å bruke ikke-dokumenterbare veiledende priser i sine annonser. Reaksjonen var såvidt streng fordi selskapet allerede i 2004 ble illagt sin første tvangsmulkt for samme forhold, skriver Aftenposten.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.