Til tross for avdekking av verdens tynneste og letteste nettbrett, Ipad Air, falt Apples aksjer på børsen i går. Ved stengetid var IT-gigantens aksjer ned 0,29 prosent. Dermed fortsetter nedgangstrenden selskapet har opplevd det siste året.

Les også: Her er de nye Ipadene

Ifjor kontrollerte Apple rundt 60 prosent av det totale nettbrettmarkedet. I løpet av det siste året er selskapets markedsandel krympet til 32 prosent, skriver Boston Globe.

Apples argeste konkurrent, Samsung, har til sammenligning gått fra nesten null i markedsandel til 16 prosent i løpet av året. I tillegg er analytikerne usikre på om nye Ipad Mini vil prise seg ut av krigen mot Googles nye Nexsus 7, som vil være like små som Ipad Mini 2 og være utstyrt med en høyoppløselig skjerm, skriver BBC.

Uunngåelig
«Et tap av markedsandeler er helt uunngåelig fordi det nå er så mange aktører på nettbrettmarkedet, men dette trenger ikke nødvendigvis å være en dårlig ting», sier senioranalytiker Tony Cripps i IT-konsulentbyrået Ovum til BBC.

Andre analytikere påpeker at det nå først og fremst vil handle om å bevare høyest mulig profitt for Apple.

«Apple har nå en billigere modell fordi de velger å beholde Ipad Mini i serien sin, men selskapet har fortsatt ikke ønsket å bevege seg inn på billigmarkedet fordi de vet at det ikke er der den høyeste profitten ligger», sier Cripps.

Han tror derfor at konkurrentene vil fortsette å ta markedsandeler fra Apple, på grunn av markedets økende ønske om billigere produkter. Dermed har Apple fortsatt den samme ulempen overfor markedet som de hadde etter lanseringen av Iphone 5C, som har vist seg å være en skuffelse for selskapet.

Vinner på Apper
Tirsdag opplyste Apple-sjef Tim Cook at Ipad-salget blir en stadig viktigere del av selskapets inntekter. Ifjor sto Ipad-salget for 19 prosent av Apples totale omsetning. Cook understreket da også at Ipad-brukere i snitt bruker mellom tre til fire ganger så mange applikasjoner som Android-brukerne. Derfor skal Apple satse hardt på å levere stadig flere applikasjoner i året som kommer.

Selv om analytikerne er enige om at Apple vil vinne app-salget, spår for eksempel analysebyrået Gartner at Android vil bli markedsleder med 49,6 prosent av det totale nettbrettmarkedet.

Til tross for dette mener analytikerne at Ipad Air er et godt produkt, som vil bli en populær del av luksussegmentet på elektronikkmarkedet, skriver Marketwatch og Boston Globe.

Les også:
I dag starter tidenes mobil- og nettbrett-krig
Nye Surface-nettbrett til Norge
- Apple har leveringsvansker
Her er de nye Iphonene (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.