I 2000 ble det etablert 13.785 nye aksjeselskaper. Av disse er 1400 konkurs i dag, det vil si ti prosent.

Det viser nye tall fra analyseselskapet Lindorff Decision, ifølge det oppdragsfinansierte nyhetsbyrået Pressekontoret.

Tredje året
– De fleste ryker i det tredje året, men også år fire er kritisk, sier administrerende direktør Tore Andresen i Lindorff Decision i en kommentar.

– Det er svært få som går over ende det første året. Da har bedriftene trolig litt egenkapital å gå på, i tillegg til at kreditorene er velvillige. Andre året er det også mulig å flyte på velvilje, men i år tre kommer realitetene, sier Andresen.

Svak kontroll
Mange selskaper overlever ikke på grunn av dårlig økonomisk kontroll.

– Selv om salget går strykende, kan likviditeten i et selskap være helt elendig. Kostnadskontroll er én ting, men det er vel så viktig å sørge for å få inn pengene fra kunder. Vi har eksempler på selskaper som ryker ut på grunn av dårlig likviditet fordi de ikke klarer å drive inn utestående. Og da klarer de heller ikke å betjene egne regninger, sier Andresen.

Ti tips for å overleve:

1. Sørg for god egenkapital ved oppstart

2. Ta høyde for utviklingskostnader

3. Få hjelp til å håndtere økonomi og jus, dette må være ryddig

4. Gjør en grundig markedsanalyse og dyrk dine konkurransefortrinn

5. Tenk langsiktig, og ta høyde for ”bølgedaler” – definer mål og tiltak i en strategi

6. Betal regningene i tide, det er dyrt å ikke være kredittverdig.

7. Sørg for gode rutiner for å drive inn utestående fra kunder – dårlig likviditet koster!

8. Definer selskapets kjernevirksomhet, og skaff hjelp til resten

9. Velg styremedlemmene med omhu

10. Bygg nettverk og allianser med supplerende samarbeidspartnere(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.