Flyplassen på Gardermoen var kaotisk i morgentimene tirsdag. I innsjekkingshallen var det smekkfullt klokken seks. Mange lå og sov der de hadde funnet en plass til det, andre sto i lange køer for å få booket om billettene eller få informasjon om hva de skulle gjøre. På informasjonsskjermene lyste det «kansellert» bak svært mange avganger. De flyene som ikke var innstilt, var opptil flere timer forsinket.

Innstillinger
– Den første timen på morgenen har det tatt av åtte fly. Trafikken går med omtrent 20 prosents kapasitet av det normale. Vi pleier å ha rundt 60 bevegelser i timen på denne tiden av døgnet, sier informasjonssjef Jo Kobro ved Oslo Lufthavn til NTB.

Jo Kobro er informasjonssjef ved Oslo Lufthavn.
Jo Kobro er informasjonssjef ved Oslo Lufthavn. (Foto: Henrik)
Ifølge Kobro var 30 avganger innnstilt tidlig tirsdag morgen, og det vil sannsynligvis bli enda flere utover dagen.

Informasjons-sjefen oppfordrer likevel folk som skal fly til å møte opp på flyplassen. I tillegg må de holde kontakt med flyselskapet.

Presset situasjon
Også flypassasjerer utenom Østlandet fikk merke ringvirkningene av kaoset som rådet tirsdag. Fra Trondheim var morgenflyene til Oslo enten innstilt eller utsatt til langt ut på ettermiddagen. Det samme gjaldt flyene fra Bergen.

På Kjevik i Kristiansand var to avganger innstilt tirsdag morgen, og tre var kraftig forsinket.

Flykaoset startet mandag etter at flygelederne i Røyken fikk beskjed om at Avinor gikk inn for å legge nye Kontrollsentral Sør til Sola i Rogaland og ikke til Røyken. Flygelederne følte seg da ikke mentalt opplagte til å gjøre jobben sin og la ned arbeidet. Tillitsvalgt for flygelederne i Røyken, Bendik Heggelund, vet ikke når alle flygelederne vil være tilbake på jobb.

– Det er vanskelig å si. Vi har en del mennesker som er borte på grunn av sykdom og en del mennesker som har reservert seg fra jobben med trafikk på grunn av at de synes det har blitt litt mye press og mye styr i det siste, sier han til NRK.

– Dette handler om enkeltindivider som må si seg villig til å jobbe med flytrafikk i en ganske presset situasjon. Det er opp til hver enkelt, legger han til.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.