”Mobilt Bedriftsnett” er navnet på Telenors nylansering for å knytte mobilbrukere i bedriften sammen i et bedriftsinternt nett.

Ifølge selskapet er dette intet mindre enn deres største enkeltsatsing mot bedriftsmarkedet – noen gang. Bedriftsmarkedet for tale i Norge er på hele 6,9 milliarder kroner, ifølge analyseselskapet Gartner, og Telenor vil ha store deler av dette over på sin nye plattform.

- Mobilt Bedriftsnett vil være den dominerende løsningen for bedriftstelefoni i Norge. Vi ønsker å ha over halvparten av alle mobilkunder i det norske markedet på denne løsningen, sier markedsdirektør Bjørn Martin Worsøe i Telenor i en pressemelding.

Mer funksjonalitet i mobilen
Mobilt Bedriftsnett er Telenors første skritt mot samordnet kommunikasjon (Unified Communications), som skal sy sammen ulike kommunikasjonsformer. Dette er et felt svært mange store it-leverandører satser på.

Som eksempel på hva det nye systemet kan gjøre forteller Telenor om et program som kan lastes ned til mobiltelefonen og gjøre det enkelt å endre tilgjengelighetsstatus, og å sette opp telefonkonferanser. Dermed vil brukeren kunne se om andre medlemmer i bedriftsnettet er opptatt eller ledig på sin mobiltelefon. Man kan melde seg ”Ikke tilgjengelig” og velge at samtaler skal gå til sentralbordet eller andre kolleger.

Man kan også få automatiske navneoppslag mot bedriftens egen telefonkatalog samt Opplysningen 1881 på alle innkommende anrop. Søk er også mulig, og resultatet kan brukes til å ringe med, sende sms eller for lagring av kontakter.

Telenor varsler også om utstrakt bruk av webteknologi som skal øke brukervennligheten og senke kravet til spesialutstyr og tilpasninger hos bedriftene.

Slipper andres kreativitet til
Mobilt Bedriftsnett er ifølge Telenor en ”radikal oppgradering” av dagens Proffnett og skal være en felles tjenesteplattform for både fastnett og mobiltelefoni. Dette skal muliggjøre smartere kommunikasjon, og for første gang slipper også andre utviklere til i Telenors nett. Dermed trenger ikke Telenor selv finne på alle de smarte løsningene for sine kunder – diverse programvareselskaper og utstryrsleverandører kan lage nyskapninger direkte i Telenors nett.

Dette gjøres mulig ved at Telenor tilgjengeliggjør sine API-er (Application Programming Interface) – som gjør at partere vet hvordan deres tjenester skal ”snakke” med Telenors nett.

Det er første gang Telenor åpner for API’er direkte inn i mobilnettet.

- Blant de første
De har allerede inngått avtaler med flere hussentralleverandører, og Alcatel-Lucent, Telefonselskapet og CBK Telecom er klare med tjenester. I tilegg har Proweb utviklet, som 3.-part på Telenors nett, "webofficeone" - en mobil CRM-løsning. BluePosition har dessuten laget en integrasjon mellom Mobilt Bedriftsnett og Microsoft Office Communications Server.

Dette gjør det blant annet mulig å se mobiltelefoners status i Microsoft Office Communicator.

- Telenors åpning for 3.partsløsninger er veldig visjonær, og Telenor er en av de første operatørene i verden som har fått det til. Det har vært en spennende prosess som vi er glade for å ha fått mulighet til å delta i, sier Kurt Husebø, salgsdirektør for BluePosition i Norge i en pressemelding.

Tjenestene i Mobilt Bedriftsnett leveres i tre faser frem mot sommeren 2010.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.