Samtidig lanseres mobiloperatøren Mobyson i Norge og resten av Europa med ett mål for øye: å tjene penger på spill og underholdning. Og - snart kan vi skyte hverandre virtuelt med mobiltelefonene.

Det begynte med «orm»-spillet på Nokia-telefonene. Nå er ny teknologi og samspillet mellom mediene i ferd med å ta oss inn i en multimedial virkelighet som for noen tiår tilbake stod som en karikatur på milleniumhverdagen. Selv om vi ikke føler av vi lever i en slik verden er mulighetene absolutt tilstede.

Virkelighetsspill
Om to uker kommer det første mobiltelefonspill som er basert på posisjoneringsteknologi. Hensikten er at du og jeg kan skyte hverandre virtuelt med mobiltelefonen. Den som skyter først, får poeng og nye våpen. Døden tar den som ikke har mobilen tilgjengelig for et kjapt hofteskudd når "fienden" oppdager at du er innen rekkevidde.

Det er det svenske selskapet It's Alive som står for «Botfighters» - det første mobiltelefonspillet som baserer seg på teknologi som sporer hvor mobilkundene befinner seg. Med blant annet Ericsson og Speed Ventures i ryggen satser selskapet på å fenge en ung målgruppe i et science-fictionspill som foregår i hverdagen.

Blir en del av spillet
Også Nokia inviterer til stor grad av interaktivitet. I spillet lever aktørene seg inn i rollen til hovedpersonen og må løse gåter og mysterier frem til spillet avsluttes i desember. For de 13.000 nordmennene som har meldt seg på spillet trykket Nokia blant annet nesten en helsiden avisannonse med spor til spillet på lørdag. Ledetrådenen gis gjennom alle medier: internett, tv, radio, aviser, tekstmeldinger og andre tidsskrifter.

- Jeg tror dette tar sånn av fordi det er enkel og ikke minst lett tilgjengelig underholdning, sier markeds- og kommunikasjonssjef i Nokia Skandinavia Helen Larsson til dn.no.

Ung, spillegal
Ungdom har blitt en av de desidert viktigste målgruppene for mobiloperatørene i jakten på profitt, og da er spill og underholdning
hovedlokkemiddelet.

Tekstmelding-fenomenet dukker stadig opp som eksempel på hvilke inntjeningsmuligheter det ligger hos en ung brukergruppe. Ingen trodde tekstmeldinger skulle bli en inntektskilde av betydning - nå sender norsk ungdom bortimot to millioner tekstmeldinger hver dag. Bare i år vil Telenor Mobil og NetCom omsette tekstmeldinger for tilsammen én milliard kroner i Norge.

Fremtiden er mobil
Store og små mobilselskaper og spillutviklere jobber på spreng for å tilby de mest attraktive spillene. Blant de som satser mest er norske Funcom, som spesialiserer seg på internettspill. Selskapet har brukt fire år og 90 millioner kroner på å utvikle nettspillet «Anarchy
Online»
. Målet er å få 300.000 mennesker til å betale 90 kroner hver måned for å spille rollespillet på internett.

FunComan ser frem til de enorme mulighetene ny mobiltelefon-teknologi gir for spillbransjen.

Både NetCom og Telenor jobber med spillutvikling for wap og mobliltelefoner. Konkurransen fra spill og underholdningstilbydere, som Mobyson, vil garantert ikke avta.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.