Sponsing av idrett og kultur er bra. De aller fleste nikker anerkjennende når de ser at selskaper gir penger til musikk og idrett. Men samtidig blir det bråk når bedrifter inviterer kunder, beslutningstagere og andre de ønsker å ha et godt forhold til, med på noe fint og flott. Color Line og Siemens har derfor bestemt seg for å slutte å sponse Den Norske Operaen.

Siemens gjør dette som en del av en gjennomgåelse i selskapet for å rydde opp og skape en bedre kultur. Ett av Siemens´ datterselskaper, som nå er solgt, etterforskes av Økokrim for korrupsjon i forbindelse med overfakturering av Forsvaret. Selskapet har bestemt at all kundepleie skal ha et faglig innhold. Derfor skal det ikke lenger invitere folk med på opera, golf og fotball, og kutter da naturlig nok støtten.

Color Line inviterte hundrevis av mennesker med på jomfruturen til det nye skipet «Color Fantasy» i desember 2004. I november 2006 skulle to av dem som var med på turen, ta stilling til om bystyret skal henstille til Color Line om å fjerne spilleautomatene på passasjerfergene til Oslo. De to bystyrerepresentantene som var med på turen, Rune Gerhardsen (Ap) og Svenn E. Kristiansen (Frp), var svært forsiktige og ba om at deres habilitet ble vurdert. Kommunen kom til at de var inhabile. Det er en streng vurdering, men inhabilitet foreligger når noen kan stille spørsmål ved objektiviteten, ikke når det er grunn til det.

Det er ikke galt eller noe mistenkelig ved å være inhabil. Men ønsker vi politikere som har god kontakt med både næringsliv og organisasjoner, blir det fort en del lunsjer, middager og arrangementer. Hvis en middag gjør dem inhabile, blir det mange beslutninger de ikke kan være med på, og da er noe av poenget med kontakten borte.

Hvis en middag er ok, er trolig også en middag på en dyr restaurant det. Da er det ikke åpenbart at en jomfrutur med Kiel-fergen er utenfor grensen. Spesielt når jomfruturen foregår nesten to år før noen drømte om at et spørsmål om å henstille til selskapet om noe som helst skulle komme opp.

Kundepleie er en naturlig del av næringslivet. Det er viktig å ha kontakt med samarbeidspartnere, beslutningstagere og kunder, og det er fornuftig å forsøke å bli kjent med dem utenfor møterommene også. Å koble dette til sponsing av kultur, gir gevinst for andre enn næringslivet. Heldigvis har ikke store selskaper som DnB Nor og Hydro trukket samme konklusjon som Color Line og Siemens.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.