Norwegian har sagt at også de tar sikte på å starte direkteflyvninger fra Oslo til både New York og Bangkok neste år. Dermed ligger det an til bli priskrig på de populære langdistanserutene i 2011.

For på World Low Cost Airlines Congress i London torsdag deltok Feel Air-direktør Kai Holmberg i en paneldebatt der han røpet at selskapet vil være på vingene neste år. Datoen er også klar, men selskapet tør ikke fortelle markedet den av frykt for å forlove seg.

- Vi starter med to fly - av typen Airbus 330-200 - og ruter fra Oslo og Stockholm til New York og Bangkok. Men på sikt, i løpet av en femårsperiode, er planen å komme opp i ni fly og 16 ruter, sier Holmberg til DN.no.

New York t/r for 2000 kr
Dermed hardner konkurransen om norske turister mellom Norwegian og Feel Air til - og det kan bety billigere flybilletter.

Norwegian-sjef Bjørn Kjos har tidligere sagt at det skal være mulig å få en flybillett tur/retur New York for 2000 kroner.

Det regnestykket høres ikke så galt ut, mener Kai Holmberg.

- Feel og Norwegian ser både marked, produkt og priser rimelig likt. Vi anslår at prisnivået vårt vil ligge på rundt halvparten av det ruteflyselskapene tar i dag, så da kan man jo regne seg frem til billettprisen selv, sier han.

Flate seter
Som andre lavprisflyselskaper skal også Feel Air ha fullt fokus på å holde kostnadsnivået på et lavest mulig nivå.

- Det er vi nødt til for å klare oss. Vi tar sikte på å utnytte flåten vår 17 timer i døgnet, det er mulig ved å fly på ulike klokkeslett på ulike dager. Vi har lært mye av Air Asia X, som vi samarbeider tett med. Hadde vi valgt å satse på forretningsreisende, hadde vi knekt nakken. Det er fritidssegmentet vi retter oss inn mot, vi er uhyre fokusert på å rendyrke det segmentet. Men selv om vi skal ha et enklasse servicesystem, blir det et toklasse setesystem, med mulighet for å bestille flatbeds, sier Feel Air-direktøren.

Han røper at Feel Air har flere spennende destinasjoner på tenkekartet fremover:

- Vi tenker både på Midtøsten, Asia, Afrika og Amerika, men har valgt en flytype som ikke går til Australia og sydlige deler av Sør-Amerika, så det sier vel litt om hvordan vi planlegger å ekspandere på sikt, sier Kai Holmberg.

- Er det plass til både Norwegian og Feel Air på disse langdistanserutene?

- Det vil jeg ikke kommentere. Men jeg ser et veldig godt marked og tror på voldsom vekst. Verken Continental eller Thai har noe å frykte, 'alle' vil jo fly direkte. Men jeg regner med at vi kommer til å ta en del av de passasjerene som i dag 'hubber' - altså mellomlander - i for eksempel Reykjavik, London eller Moskva. Samtidig vil markedet vokse naturlig når nye lavprisaktører entrer et nytt marked, sier Holmberg.

- Vi skal gjøre New York til det nye London! sa han på kongressen i dag.

Weekend-turer til USA
- Ja, vi håper å få folk til å reise på langweekendturer til New York i stedet for en weekendtur til London. Det blir ikke så mye dyrere, lover Holmberg.

For folk flest er veldig prissensitive, ser han.

- I dag sitter gjerne folk og venter 8 timer på en flyplass i Wien for å fly videre hvis de kan spare noen få hundrelapper. Men nå kan folk bare begynne å glede seg: Neste år blir det mange billige flybilletter til flere spennende destinasjoner langt borte - og du kan fly nonstop!

Les også: Norwegian vil også fly langt og billig

Ryanairs vinnerformel (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.