Nærings- og handelsminister Trond Giske og regjeringen blar igjen opp millionsummer for å redde SAS, men denne gangen satt det langt inne.

REDDER SAS - IGJEN: Nærings- og handelsminister Trond Giske og regjeringen blar igjen opp millionsummer for å redde SAS, men denne gangen satt det langt inne. Foto: Gorm Kallestad/SCANPIX

Kan ha reddet SAS fra stupet

"Krisepakken" fra Norge, Sverige og Danmark redder SAS i siste liten. Men nødhjelpen satt langt inne, innrømmer Trond Giske.

Line Kaspersen

Publisert: 09.02.2010 - 14:15 Oppdatert: 10.02.2010 - 07:15

- Vi var tydelige på at det fra den norske regjeringens side ikke var snakk om å skyte inn penger i et selskap som ikke gikk med overskudd, sa næringsministeren på en pressekonferanse idag.

For ett år siden måtte SAS-eierne punge ut med seks milliarder svenske kroner i emisjon. Idag ble det kjent at de største aksjonærene spytter inn nye fem milliarder.

Les mer her:
SAS henter 5 mrd

Men det var slett ingen selvfølge, ifølge Trond Giske, som innrømmet at avgjørelsen satt langt inne - og først ble tatt kort tid før SAS presenterte et nytt kriseresultat.

Les:
Sjokktall fra SAS

- Dette satt langt inne, det skal jeg være så ærlig å innrømme, sa Giske.

- Krever drastiske tiltak
- Vi fikk en henvendelse i vinter, for en tid tilbake, om at det kunne bli aktuelt med en ny SAS-emisjon. Allerede da var vi klare på at vi ikke putter penger inn i et selskap som vi ikke tror på, og at det måtte drastiske tiltak til i SAS for at det skulle være aktuelt for oss å gå inn i en slik emisjon, sa Giske.

Den norske staten krevde kraftige kostnadsreduksjoner samt at selskapet refinansierer lån som forfaller i år. Med disse tiltakene vil SAS være konkurransedyktig, ifølge næringsministeren.

- Det har vært omfattende runder med styret, ledelsen og bankene for å få til en solid ramme som gjorde at emisjonen var aktuell for oss, sa Giske på pressekonferansen.

Også for den svenske staten satt det langt inne å bidra med mer penger til SAS. Så sent som i midten av desember slo næringsminister Maud Olofsson i bordet og konstaterte at SAS ikke skulle få nye penger. Nå har hun gjort helomvending, skriver di.se.

Spytter inn 580 millioner
Alternativet kunne ha vært at SAS sto i fare for å gå konkurs:

- Det blir et hypotetisk spørsmål, men hvis de statlige eierne hadde sagt nei, hadde jo SAS vært avhengige av å bli berget av de private eierne og bankene, sa Giske på spørsmål fra pressen.

Den norske staten eier 14,3 prosent av aksjene i SAS, noe som utgjør 715 millioner svenske kroner - cirka 580 millioner norske kroner med dagens kurs.

- Vi må gå inn på forretningsmessige vilkår. For oss er det viktig å ha et SAS som sikrer konkurransen i markedet og at det er god flydekning i vårt langstrakte land, sa Trond Giske.

De største aksjeeierne har sagt ja til å bidra med kapital i emisjonen under følgende forutsetning:

Ytterligere kostnadsreduksjoner på 2 milliarder svenske kroner hvorav 500 millioner for piloter og kabinansatte i Norge, Sverige og Danmark.

Samtlige foreninger for kabinansatte og piloter i SAS AB har signert et felles dokument som forplikter de flyvende til denne kostnadsreduksjonen snarest.

Tror på SAS-overskudd i 2011
Trond Giske legger til grunn at SAS skal kunne gå med overskudd i 2011 - og han satser på at det ikke blir behov for mer "nødhjelp":

- Vi trodde emisjonen ifjor skulle holde, men det gjorde den ikke. Vi tror - og håper - definitivt at denne emisjonen er tilstrekkelig, og jeg tror absolutt det er mulig å få SAS til å gå med overskudd. Men det er tøft å få ned kostnadene og luftfartsbransjen sliter tungt om dagen, så vi kan ikke gi noen garantier om at det ikke blir behov for nye emisjoner fremover, sa Giske.

Regjeringen tar forbehold om at Stortinget gir sitt samtykke til emisjonen og at emisjonsvilkårene er akseptable og markedsmessige.

Les også:

- SAS blir slukt levende


Anmelder SAS-emisjon til EU-kommisjonen

Kjos: - Sterkt konkurransevridende

Lesernes kommentarer

Kan ha reddet SAS fra stupet

Skrevet av DN.no den 09.02.2010 kl. 14:41

"Krisepakken" fra Norge, Sverige og Danmark redder SAS i siste
liten. Men nødhjelpen satt langt inne, innrømmer Trond Giske.

Link til hele artikkelen

Re: Kan ha reddet SAS fra stupet

Skrevet av Jappe Jokke den 09.02.2010 kl. 15:20

Staten kunne heller brukt disse pengene på å kutte i flyavgiftene på denne måten hadde det blitt uten konkurransevridning, og sparte penger for bedrifter og privatkunder. Istedetfor økte departementet flyavgiftene til tross for Avinors instilling om å verne om en utsatt bransje og derfor fryse avgiftene

Re: Re: Kan ha reddet SAS fra stupet

Skrevet av Gjest den 09.02.2010 kl. 15:48

Helt enig. Hva pokker er det Giske holder på med? Har skattebetalerne gitt tillatelse til at han bruker deres penger til å "redde" bedrifter han selv bidrar til å ødelegge?

Re: Re: Re: Kan ha reddet SAS fra stupet

Skrevet av mitt navn den 09.02.2010 kl. 20:05

Bankene og maktapparatet i Norge hadde en visjon om å gjøre middelklassen om til slaver. Nå ser vi selskaper går over ende pga altfor godt betalte, men altfor lite kloke forretningsmenn bak roret. De sløser med firmaets penger, slik at det til syvende sist havner i maktapparatets egne lommer. Kortsiktig tenking og rask profitt er tingen. Istedet for å bruke firmaenes penger til restaurering av gammelt, bruker de det på investeringanalyser gitt av deres egne firmaer. Alt forfaller, investeringsanslysene er verdt mindre enn brukt toalettpapir, samtidig presser de ansatte på lønn og nedbemanner.

Sånn går det når den gamle familier og bekjente skal styre. Det ender med statlig støtte og de kan fortsette som før. På bakrommet ler politikere og styrefamiliene over et glass dyr champagne.

Re: Kan ha reddet SAS fra stupet

Skrevet av flaps den 09.02.2010 kl. 15:50

Legg ned SAS, skap et nytt privat selskap på restene
Pengeluket har ikke livets rett i dagens moderne samfunn, vi er i 2010 og ikke på 60 tallet med AP subsidier til statselskap.

Re: Kan ha reddet SAS fra stupet

Skrevet av Jour den 09.02.2010 kl. 16:18

"Krisepakken" er en vanlig emisjon.

En emisjon foretatt av ansvarlige eiere:
Norge 14%, Danmark 14%, Sverige 23%, andre aksjonærer 49%.

SAS har i lengre tid foretatt en radikal omlegging av selskapet i en blodrød bransje.
Betingelsene for de flygende er nå som i andre flyselskaper.
Jobben framover for SAS er å få på plass en mer slanket og effektiv administrasjon.

Re: Kan ha reddet SAS fra stupet

Skrevet av Leif den 09.02.2010 kl. 20:24

Underskuddene har bare økt etter at selskapet skal ledes fra Sverige. Nok en gang brenner regjeringen av milliarder for å utsette nedleggelse av SAS. Det viser at Giske og Co fortsetter med et ustyrlig pengeforbruk. Jeg blir skremt når jeg ser hvordan regjeringen sløser med våre skattepenger. Jeg blir kvalm nå statsministeren i neste omgang står frem på tv og sutrer om at det er for lite penger til skole og eldreomsorg. DETTE ER DOBBEL MORAL

Re: Kan ha reddet SAS fra stupet

Skrevet av Lars den 10.02.2010 kl. 08:55

Fremstillingen av økonomien i SAS er i norske medier alt for ensidig negativ. Det kommer lite frem at flere ineternasjonale ruteselskaper har tilsvarende problemer.
Trafikkbortfall og høye drivstoffpriser rammer hardt.
Selv store selskaper som JAL og BA har vært nødt til å søke økonomisk støtte fra eierne gjennom tilføring av kapital. For SAS bør det også være et fokus på forbedringer gjennom året. Kostnader er redusert og tilpassinger av kapasitet er gjennomført. Årets resultat -MSEK 2.947 er selvsagt problematisk, men tilsvarende for 08 var -6360 MSEK og viser at selskapet har iverksatt tiltak.

Re: Re: Kan ha reddet SAS fra stupet

Skrevet av Luke Skywalker den 10.02.2010 kl. 09:15

Er det noe argument at andre flyselskaper går dårlig?

nå kan piloter og andre ansatte i

Skrevet av kar den 09.02.2010 kl. 14:49

sas se hvor lurt det er å tviholde på alle godene, streike og generelt ikke innse realiteter....

Re: nå kan piloter og andre ansatte i

Skrevet av John Galt den 09.02.2010 kl. 15:02

Helt enig. De ansatte i SAS har tatt på seg pokerfjeset og "så" bløffen til Giske & co. Godt spilt.

Reddet fra stupet?

Skrevet av Hardnogen den 09.02.2010 kl. 14:49

Her snakker vi om never ending story. Legg det ned og bygg opp fra grunnen av. Trist for de ansatte. Nå er det trist for skattebetalerne og Norwegian. Dette vil bare fortsette til man kan lage en helt ny grunnmur.

Hallo?

Skrevet av Lei den 09.02.2010 kl. 14:54

Hvorfor i all verden skal vi subsidiere samfunnsskadelig virksomhet?

Re: Hallo?

Skrevet av Klingstad den 09.02.2010 kl. 15:12

Ja hvorfor skal vi egentlig fortsette med dette tullet? Det er mer nok av andre flyselskaper som enkelt kan dekke våre behov til flytransport...

sas

Skrevet av Gjest den 09.02.2010 kl. 15:17

SAS vil aldrig kunne klare et overskudd. For oss som kjenner til selskapet innenfra, og vet hvilke forpliktelser de har i de nærmeste 5 årene(pensjoner etc.) så kan ikke dette gå.
Den store tabben var også å legge alt til sverige igjen. SAS norge hadde klart og styre dette langt bedre

Flyplasser

Skrevet av Morten den 09.02.2010 kl. 15:28

Bruk heller pengene på å bygge bedre og billigere flyplasser. Det finnes alltid et flyselskap eller to som tar opp konkurransen med Kjos.

Trist for de ansatte??

Skrevet av Obama den 09.02.2010 kl. 15:30

Har noen misforstått her? Det er jo nettopp de ansatte som har kjørt selskapet i grøfta! Det som er trist er at jeg må være med å betale for å opprettholde en ukultur. Lurer på om staten dekker lønnsøkningene til den bedriften jeg jobber i også? Sas-ansatte er vel ikke mer verd enn andre, eller "kjenner man noen som kjenner noen"?

Re: Trist for de ansatte??

Skrevet av Ikke-lenger-ansatt-i-SAS den 09.02.2010 kl. 17:58

SAS-ansatte har ikke hatt lønnsøkning på flere år. De har gått NED i lønn og jobber mye mer enn før.

Re: Re: Trist for de ansatte??

Skrevet av Gjest den 09.02.2010 kl. 18:12

Opp eller ned, de har langt høyere lønninger enn konkurrentene oppererer med, noe som umulig kan la seg gjøre i en internasjonalt konkurranseutsatt bransje.

Re: Re: Re: Trist for de ansatte??

Skrevet av SAS Gull medlem den 09.02.2010 kl. 19:46

På Tide SAS følger de andre selskapene. Spark mange av de gamle gretne kjerringene som jobber der, og som skal ha en formue i lønn og pensjoner.
Ansett hyggelige Asiatiske jenter på flighter ut av Scandinavia, for 1/4 av lønnen. For meg er det et fett om de som servere kaffe snakker Norsk eller ikke. Jeg er bare trofast til SAS pga Eurobonus systemet. Men blir de mye dyrere så er det stopp.

bortskjemte piloter

Skrevet av kaare leone den 09.02.2010 kl. 15:30

kjenner personlig to ex piloter som har fått over 900.000.- i etterlønn/pensjon i over 10 år nå!
kanskje en ide at Giske stopper utbetalingene!!!

Synd at

Skrevet av Krohna Ir den 09.02.2010 kl. 15:30

Braaten forsvant inn i pengesluket

Re: Synd at

Skrevet av Gjest den 09.02.2010 kl. 15:48

Braaten ble konkurrert ut akkurat på samme måte som dette. Jeg synes faktisk synd på Norwegian nå, dette er uholdbart. Nå kan faktisk Norwegian risikere å ryke. Og etter det blir det svindyrt å fly. SAS er en uting.

SAS er en kommunistorganisasjon med statlig støtte til å fordrive private aktører. SAS er ikke det eneste eksemplet.

Fra før kan nevnes Posten med bring, tidligere Nord-cargo. Etter at Jens ble statsminister sørget han for at posten tok opp konkurransen med de andre transportselskapene i landet. Posten og Bring kan ikke gå konkurs, da staten er eier, mens de andre selskapene som ruller på norske veier og frakter gods må lide.

HORRIBELT

Og dette ønsker tydelig vis den norske mann og kvinne, for de stemte på djevel(Jens) ved valget.

-------------

Litt på sidelinjen, Kleppa ønsker ikke mer konkurranse utsetting på jernbane, på tross av at den eneste strekningen som er lagt ut på anbud går så det suser, uten forsinkelser.

Typisk kommunist Norge!

De første 4 årene vises ikke alltid skadene fra den sistende regjering så godt, men i løpet av de neste 4 årene skal vida vitterlig se at det går dårlig med Norge.

For pokker, Jens ønsker ikke en gang å lete etter olje!

Fy faen for en IDIOT!

Re: Re: Synd at

Skrevet av Tor med hammeren den 09.02.2010 kl. 16:56

Godt sagt, om enn med litt grovt sprog

Re: Synd at

Skrevet av Truls den 09.02.2010 kl. 20:03

Både Braathens og Mærsk i Danmark ble "utkonkurert" av SAS som har hatt alle fordeler av å være statlig selskap. Som nevt under her er det samme opplegget i Posten som nå plutselig skal drive transport og logistikkselskap med statlig støtte, eller NSB som nå driver busseslskap og heller ikke kan gå konkurs for de vil alltid bli reddet av staten.

Re: Re: Synd at

Skrevet av Knut den 10.02.2010 kl. 01:36

Horribelt,,,

Jeg hater sosialister....

Det verste er at folk ikke legger merke til alle disse endringene. Det er mange små endringer som kommer uten skikkelig presse dekning. Nesten ingen vet at Bring var tidligere Nord Cargo, og at Posten nå er Eier. De få som vet at Nord Cargo nå er Bring, vet ikke at det er posten som har kjøpt opp Nord-Cargo(Bring), de tror det er et samarbeid mellom to selskaper, og det er på en måte sant, bortsett fra at posten også eier Bring.

Jeg blir KVALM!

På sikt blir alle varer dyrere når posten og Bring får konkurrert ut de andre aktørene. ja også ansetter posten og bring aller helst otlendinger, i tråd med regjeringens "innvandring og inkluderingsplan"

Kvalm kvalm kvalm

Si din mening!

DN.no oppfordrer til å bruke fullt navn i debattene

  • Tittel må fylles ut
  • Ditt navn må fylles ut
  • Kommentarfeltet må fylles ut

Det oppstod en feil ved posting av din kommentar.

Tips en venn

Abonnér på vårt nyhetsbrev

Motta RSS Tips en venn Del saken Skriv ut

SAS AB

Års- og kvartalsrsrapport

Årsrapport

Se rapportene

SAS NORGE AS

Års- og kvartalsrsrapport

Se rapportene

Daglig leder

Gorm Frimannslund

Styrets leder

John Staunsbjerg Dueholm

Største aksjonær

Sas Konsortiet